Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Baltian öljykuljetukset alamäessä



Baltian maiden talouskasvun yhtenä osatekijänä ovat olleet lisääntyneet tulot kauttakulkukuljetuksista. Nyt näiden tulojen kasvuvauhti on kääntymässä alamäkeen Venäjän päinvastaisten tavoitteiden ja heikentyvän taloudellisen tilanteen vuoksi.


OECD on arvioinut Venäjän talouskasvun vaimenevan, vaikka teollisuustuotanto kasvaakin edelleen nopeasti. Hyvä kehitys kääntynee alamäkeen jo ensi vuoden alkupuolella, OECD arvioi.

Samanaikaisesti on Venäjä etsinyt korvaavia vaihtoehtoja Baltian satamiin kulkeneille öljykuljetuksille.

Tämän vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana ovat rautateiden rahtikuljetukset kasvaneet Virossa 12 prosenttia ja Latviassa ja Liettuassa yhdeksän prosenttia. Tämä on heijastunut myös satamien talouteen.

Erityisesti Liettuan suurin satama Klaipeda on käsitellyt rahtia tänä vuonna noin kolmanneksen enemmän kuin viime vuonna. Tallinnan sataman kasvuprosentti on 15 ja Latvian satamien nelisen prosenttia.

Tallinnan Muugan öljysatamassa toimiva Pakterminal kuuluu osana maailman suurimpaan öljytuotteiden kuljetusyhtymään Vopakiin. Tänä vuonna se uskoo pystyvänsä käsittelemään yhdeksän miljoonaa tonnia öljytuotteita, mikä on 18 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Pakterminalin pääjohtajan Raivo Varen mukaan satamassa käsitellään vuorokaudessa kahdeksan junaa, joissa jokaisessa on 60 vaunua ja jokaiseen vaunuun mahtuu 57 tonnia öljyä.

Kaikkiaan Muugan sataman kautta hoidetaan nykyisin jopa 20 prosenttia Venäjältä tulevan öljyn kokonaismäärästä, Vare kertoo. Keskimäärin kuukaudessa käsitellään 780 000 tonnia öljyä.


Tuet pois

Öljykuljetukset ovat aivan viime aikoina jonkin verran vähentyneet. Lisäksi Venäjä päätti lokakuun alusta voimaan tulleista uusista kuljetustariffeista.

Päätöksen mukaan Baltian maihin suuntatuvat rautatiekuljetukset eivät enää voi käyttää hyväkseen alennettuja tariffeja, vaan maksavat useita prosentteja enemmän kuin ennen.

Samanaikaisesti Venäjä on rakentamassa omia satamiaan Itämeren rannalle. Lisäksi esimerkiksi venäläinen öljy-yhtiö Lukoil avasi vajaa kuukausi sitten Kaliningradin alueelle oman öljyterminaalinsa.

Venäjän perimmäinen tavoite onkin saada suurin osa öljykuljetusketjusta omaan hallintaansa. Tähän tähtäävät niin Primorskin öljysataman rakentaminen Suomenlahden pohjukkaan kuin Ust-Lugan satamahanke Narvan itäpuolelle.

STT-IA
1.12.2000


Ulkomaat -sivulle