Rautateiden yksityistäminen etenee Virossa riidoista huolimatta
Viron rautateiden yksityistäminen etenee, vaikka sekä ammattiyhdistysliike että virolaisten enemmistö ovat hanketta vastaan.
Viron yksityistämiskomitea hyväksyi brittiläisen
GB Railwaysin (GBR) sopimusehdotuksen, mutta
ammattiyhdistysliike haluaa viedä asian vielä
hallituksen käsittelyyn.
GB Railways on hankkimassa omistukseensa Viron
rautatieyhtiöistä pienemmän, Lounais-Viroon
liikennöivän Edelaraudteen.
Yhtiö saa Viron
valtiolta tänä vuonna 84 miljoonaa ja ensi vuonna
97 miljoonaa korottaakseen yhtiön
osakepääomaa. Kymmenen vuoden aikana on
valtio päättänyt antaa 845 miljoonaa kruunua
yhtiön tueksi.
Alustavissa neuvotteluissa GBR ilmoitti
investointiensa suuruudeksi kaikkiaan noin kolme
miljardia kruunua. Summa on nyt kutistunut noin
kymmenesosaan alkuperäisestä eli 238
miljoonaan.
GBR on lisäksi ilmoittanut, että se irtisanoo
rautateiden 830 työntekijästä 550 vuoden 2003
alkuun mennessä. Lopuille 330:lle on tarjolla töitä
keskimäärin 1 700 kruunun eli noin 654 markan
kuukausipalkalla.
Ay-liike vaatii pysäyttämistä
Ammattiyhdistysliike onkin vaatinut pääministeri
Mart Laaria pysäyttämään Edelaraudtee-yhtiön
yksityistämisprosessin vielä tämän viikon aikana.
Samoin ovat yksityistämisviraston
hallintoneuvoston eräät jäsenet sitä mieltä, että
investointien määrää ei voi vähentää, vaikka GBR
suunnitteleekin junareittien määrän vähentämistä.
Nykyisillä summilla brittiyhtiö pystyy parantamaan
jonkin verran rataverkostoa. Sen sijaan veturien ja
vaunujen uusimiseen eivät rahat riitä. GBR oli
aiemmin ilmoittanut hankkivansa 250 miljoonalla
kruunulla liikenteeseen kahdeksan uutta junaa.
Edelaraudtee on Viron kahdesta valtiollisesta
rautatieyhtiöstä pienempi. Parhaillaan on
meneillään myös suuremman, Eesti Raudteen,
yksityistämisprosessi.
Samanaikaisesti yksityistämistä kohtaan
tunnetaan entistä enemmän vastustusta.
Lokakuussa tehdyssä tutkimuksessa
yksityistämistä vastusti 43 prosenttia virolaisista,
sitä kannatti 32 prosenttia ja mielipidettään ei
halunnut ilmoittaa 25 prosenttia.
Viron valtioneuvoston kanslian tilaamassa
selvityksessä kantaa ottaneista 74 prosenttia
vaati rautateiden jäämistä valtion omistukseen.
Jos yksityistäminen kuitenkin toteutetaan, tahtoi
enemmistö, että omistuksen on siirryttävä
virolaiselle talouselämälle eikä
ulkomaalaisomistukseen.
Lupaavat näkymät
Viron rautatiet eivät nykyisellään ole ostajalle kovin tuottava
sijoitus, sillä yhtiö ei ole tähän mennessä päässyt edes sadan
miljoonan kruunun vuosivoittoihin. Rautateiden myyntihinnan on
arvioitu jäävän 0,8-2,0 miljardin kruunun välille.
Kaikki osanottajat uskovat tavaramäärien rautateillä kasvavan
nopeasti itä-länsi-kaupan lisääntymisen myötä. Se saattaa
nostaa vuosivoitot jopa 7 000 miljoonaan kruunuun vuodessa.
Vastapainona Venäjä on ilmoittanut, että Baltiaan
suuntautuvat öljykuljetukset eivät enää saa maksuhelpotuksia,
mikä merkinnee kuljetustariffien nousua.
Suomen VR:n johto ilmoitti, että myös suomalaiset ovat
erittäin kiinnostuneita Viron rautateiden yksityistämisestä. VR
ei kuitenkaan osallistunut tarjouskilpailuun.
STT-IA
1.12.2000
Ulkomaat -sivulle
|