Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Rautateiden yksityistäminen etenee Virossa riidoista huolimatta



Viron rautateiden yksityistäminen etenee, vaikka sekä ammattiyhdistysliike että virolaisten enemmistö ovat hanketta vastaan.


Viron yksityistämiskomitea hyväksyi brittiläisen GB Railwaysin (GBR) sopimusehdotuksen, mutta ammattiyhdistysliike haluaa viedä asian vielä hallituksen käsittelyyn.

GB Railways on hankkimassa omistukseensa Viron rautatieyhtiöistä pienemmän, Lounais-Viroon liikennöivän Edelaraudteen.

Yhtiö saa Viron valtiolta tänä vuonna 84 miljoonaa ja ensi vuonna 97 miljoonaa korottaakseen yhtiön osakepääomaa. Kymmenen vuoden aikana on valtio päättänyt antaa 845 miljoonaa kruunua yhtiön tueksi.

Alustavissa neuvotteluissa GBR ilmoitti investointiensa suuruudeksi kaikkiaan noin kolme miljardia kruunua. Summa on nyt kutistunut noin kymmenesosaan alkuperäisestä eli 238 miljoonaan.

GBR on lisäksi ilmoittanut, että se irtisanoo rautateiden 830 työntekijästä 550 vuoden 2003 alkuun mennessä. Lopuille 330:lle on tarjolla töitä keskimäärin 1 700 kruunun eli noin 654 markan kuukausipalkalla.


Ay-liike vaatii pysäyttämistä

Ammattiyhdistysliike onkin vaatinut pääministeri Mart Laaria pysäyttämään Edelaraudtee-yhtiön yksityistämisprosessin vielä tämän viikon aikana.

Samoin ovat yksityistämisviraston hallintoneuvoston eräät jäsenet sitä mieltä, että investointien määrää ei voi vähentää, vaikka GBR suunnitteleekin junareittien määrän vähentämistä.

Nykyisillä summilla brittiyhtiö pystyy parantamaan jonkin verran rataverkostoa. Sen sijaan veturien ja vaunujen uusimiseen eivät rahat riitä. GBR oli aiemmin ilmoittanut hankkivansa 250 miljoonalla kruunulla liikenteeseen kahdeksan uutta junaa.

Edelaraudtee on Viron kahdesta valtiollisesta rautatieyhtiöstä pienempi. Parhaillaan on meneillään myös suuremman, Eesti Raudteen, yksityistämisprosessi.

Samanaikaisesti yksityistämistä kohtaan tunnetaan entistä enemmän vastustusta. Lokakuussa tehdyssä tutkimuksessa yksityistämistä vastusti 43 prosenttia virolaisista, sitä kannatti 32 prosenttia ja mielipidettään ei halunnut ilmoittaa 25 prosenttia.

Viron valtioneuvoston kanslian tilaamassa selvityksessä kantaa ottaneista 74 prosenttia vaati rautateiden jäämistä valtion omistukseen. Jos yksityistäminen kuitenkin toteutetaan, tahtoi enemmistö, että omistuksen on siirryttävä virolaiselle talouselämälle eikä ulkomaalaisomistukseen.


Lupaavat näkymät

Viron rautatiet eivät nykyisellään ole ostajalle kovin tuottava sijoitus, sillä yhtiö ei ole tähän mennessä päässyt edes sadan miljoonan kruunun vuosivoittoihin. Rautateiden myyntihinnan on arvioitu jäävän 0,8-2,0 miljardin kruunun välille.

Kaikki osanottajat uskovat tavaramäärien rautateillä kasvavan nopeasti itä-länsi-kaupan lisääntymisen myötä. Se saattaa nostaa vuosivoitot jopa 7 000 miljoonaan kruunuun vuodessa.

Vastapainona Venäjä on ilmoittanut, että Baltiaan suuntautuvat öljykuljetukset eivät enää saa maksuhelpotuksia, mikä merkinnee kuljetustariffien nousua.

Suomen VR:n johto ilmoitti, että myös suomalaiset ovat erittäin kiinnostuneita Viron rautateiden yksityistämisestä. VR ei kuitenkaan osallistunut tarjouskilpailuun.

STT-IA
1.12.2000


Ulkomaat -sivulle