Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Viikon pelidemo: Infogramesin Demolition Racer



Infogramesin Demolition Racer tarjoaa romurallia ja kilpa-ajoa. Tavanomaisissa autopeleissä voittaminen on kiinni ajotaidosta ja ajokin valinnasta, mutta tässä pelissä nämä seikat ovat vain puolet suorituksesta.


Pelissä kilpaillaan pisteistä eikä ensimmäisenä maaliin tullut ole aina voittaja. Liikaa ajokkiaan säälivä jää armotta sijoituksessa häntäpäähän.

Vastustajien kulkupelejä kolhimalla kerätään pisteitä mahdollisimman paljon ja mitä enemmän vahinkoa saa aikaiseksi, sitä enemmän pisteitä ropisee.

Autot myös kärsivät kolhuista. Pellit ruttaantuvat, osat irtoilevat, moottorit savuavat ja lopuksi autot syttyvät palamaan jolloin kisa on ohi.

Autoa voidaan korjata radan varrelta löytyvillä laatikoilla. Niistä voi saada myös bonuspisteitä.

Demossa saadaan kokeilla, miltä romuralli tuntuu. Valittavana on vain yksi rata sekä auto, mutta pelin ominaisuuksien säädöt ovat monipuoliset.

Oman ajokin voi myös kustomoida mieleisekseen. Auton kaksi pääväriä ovat vapaasti valittavissa. Lisäksi voidaan vaihtaa kylkiteippaukset joko logoihin tai kilpailunumeroihin.

Ainakin demon kilpailussa kaikilla kuudellatoista kilpailijalla on samanlaiset ajokit.

Muut kilpailijat saa helposti kiinni, jos auto kääntyy renkaat taivasta kohden tai pyörähtää poikittain radalla. Kiinniotolla ei ole ratkaisevaa merkitystä kilpailun kannalta, mutta se helpottaa hieman pisteiden keräyksessä.

Tietokoneen ohjastamat kuljettajat eivät ole ylivoimaisia, myös konekuskit kolhivat toisiaan oikein urakalla eikä niiden ajovirheetkään ole harvinaisia.

Demossa ajetaan Pitbull Speedway-rataa, joka on vaihteleva. Radalta löytyy hyppyreitä, kuoppia, tiukkoja mutkia sekä tunneleita. Radalla on myös muutamassa kohtaa vaihtoehtoisia kulkureittejä. Parhaimman reitin löytää harjoittelemalla.

Pelin yleisilme on tumma, kirkkaudelle eikä kontrastille ole omia säätöjä pelissä. Ainoa mahdollisuus on itse monitorin säätäminen.

Pelin grafiikka ei ole niin yksityiskohtaista kuin uusimmissa autopeleissä, mutta tämä auttaa vastaavasti peliä pyörimään nykimättä suurillakin resoluutioilla. P3 550Mhz ja Voodoo 3000 pelittävät 1280X1024 resoluutiolla erinomaisesti.

Peli on sen verran intensiivinen, että maisemia eikä grafiikkaa tule paljoa katseltua. Demossa on viisi eri kuvakulmaa, neljä auton takaa ja yksi auton sisältä.

Auton sisältä ajettaessa vauhdin todella tuntee, mutta ehkä parhaimpaan suoritukseen pystyy ajettaessa auton takaa.

Käynnistettäessä esiin tulee valikko, mistä säädetään näytönohjainta koskevat asetukset. Peli tunnisti Voodoo-kortin automaattisesti. Valikosta voidaan disabloida monia grafiikkaan liittyviä toimintoja.

Kontrollit voidaan määrittää itse, eikä niitä ole turhan paljon. Ohjauksen lisäksi käsijarru, torvi, katsominen taaksepäin sekä kuvakulma.

Peli tukee näppäimistöä sekä analogista tai digitaalista ohjainta.

Demossa taustamusiikiksi voidaan valita joko Fear Factory tai Empirion, kummaltakin yksi kappale.

Allekirjoittanut ei saanut äänikortilta ulos muuta kuin musiikin, efektit jäivät jonnekin mikron syövereihin.

Laitteisto: P200 Mhz, 32 Mb RAM, Win 95/98, DirectX 7, 4 Mb Direct 3D näytönohjain.

Demolition Racer on rentoa vaihtelua huippurealistiselle simulaatiolle jossa kenenkään ajotaito ei tuo mainittavaa etua.

MIKA KULMALA
10.3.2000


Ajassa -sivulle