Työryhmä ehdottaa tarkistuksia hovioikeusmenettelyyn
Helsingin hovioikeuden presidentin Olli Huopaniemen johtama työryhmä on selvittänyt hovioikeuksien jutturuuhkaa ja tehnyt ehdotuksensa ongelmien korjaamiseksi. Lähinnä hovioikeuksien edustajista koostuva ryhmä luovutti tiistaina mietintönsä oikeusministeri Johannes Koskiselle.
Oikeudenkäynti hovioikeuksissa uudistui toukokuun alussa 1998. Kun menettely aiemmin perustui lähes kokonaan kirjalliseen asiakirja-aineistoon, uudistus lisäsi hovioikeuksissa järjestettäviä suullisia istuntoja eli pääkäsittelyjä.
Uudistus ei kuitenkaan ole sujunut ongelmitta. Onkin esitetty epäilyjä siitä, että hovioikeuksien jutturuuhkat lähtevät jälleen kasvuun.
Työryhmä ei ehdota perustavanlaatuisia rakenteellisia muutoksia nykyiseen
hovioikeusmenettelyyn. Sen sijaan työryhmä tehostaisi hovioikeuksien työskentelytapoja, joita ei vielä ole parhaalla mahdollisella tavalla mukautettu uuteen menettelyyn.
Esimerkiksi raskaaksi ja
aikaa vieväksi koettua pääkäsittelyä voitaisiin keventää nykyistä tehokkaammalla valmistelulla.
Työryhmä ehdottaa myös selvitettäväksi, miten hovioikeudet voisivat nykyistä useammin täysin
selvissä jutuissa torjua jutun asianosaisen pyynnön pääkäsittelyn järjestämisestä.
Työryhmän
mielestä turhien pääkäsittelyjen karsiminen helpottaisi ratkaisevasti hovioikeuksien työtilannetta
vaarantamatta kuitenkaan asianosaisten oikeusturvaa. Uudistus edellyttää kuitenkin vielä
perusteellista jatkovalmistelua.
Lisäksi työryhmä antaisi hovioikeuden normaalia kokoonpanoa kevyemmälle kokoonpanolle
nykyistä laajemmat mahdollisuudet ratkaista asioita.
Tarpeettomia pääkäsittelyjä karsittaisiin
Pääkäsittelyjä järjestettiin viime vuonna keskimäärin 17 prosentissa kaikista jutuista. Käytäntö
vaihteli eri hovioikeuksissa, esimerkiksi Helsingin hovioikeus järjesti suhteellisesti muita
vähemmän pääkäsittelyjä.
Pääkäsittely sitoo hovioikeuden työvoimaa kirjallista menettelyä enemmän. Hovioikeusmenettelyä
säädettäessä lähdettiin siitä, ettei hovioikeuksiin jatkossa tule lisää henkilökuntaa, vaan
mahdolliset ruuhkat on hoidettava muulla tavoin.
Pääkäsittely on myös asianosaisille kirjallista
menettelyä kalliimpi vaihtoehto. Pääkäsittelyt tulisikin työryhmän mukaan keskittää vain niihin
asioihin, joissa asianosaisten oikeusturva sitä edellyttää.
Työryhmä ehdottaa, että pyyntö pääkäsittelyn järjestämisestä voitaisiin nykyistä useammin hylätä,
vaikka asianosainen perustelee sitä tarpeella kuulla hovioikeudessa uudelleen alioikeudessa jo
kerran kuultuja todistajia. Pyynnön torjuminen edellyttäisi kuitenkin varmuutta siitä, että
muutoksenhaun menestymiselle ei ole mahdollisuuksia.
Uudistuksen toteuttaminen edellyttää työryhmän mukaan perusteellista jatkovalmistelua, jossa
selvitetään muun muassa perustuslain ja Suomea velvoittavien kansainvälisten sopimusten
vaatimukset.
Vaihtoehtoisina keinoina pääkäsittelyjen määrän hillitsemiseksi työryhmä on pohtinut mm.
muutoksenhakulupajärjestelmän käyttöönottoa ja mahdollisuutta kieltää muutoksenhaku kokonaan
ns. näyttökysymyksissä.
Ehdotus muutoksenhakulupajärjestelmän käyttöönotosta sisältyi hovioikeusmenettelyn
uudistamisesta annettuun hallituksen esitykseen, mutta se tyrmättiin eduskunnassa pari vuotta
sitten.
Työryhmä ehdottaa kuitenkin asian jatkoselvittämistä ottaen huomioon siihen suunnatun
kritiikin. Sen sijaan työryhmä ei kannata julkisessa keskustelussa esillä ollutta vaihtoehtoa, jonka
mukaan käräjäoikeuden näytön arviointia koskevaan ratkaisuun ei saisi lainkaan hakea muutosta.
Työmenetelmiin tehoa ja joustoa
Hovioikeuksien työmenetelmissä on työryhmän mielestä tehostamisen varaa, sillä ne saattavat
edelleen perustua vanhaan menettelyyn. Lisäksi työnkulut voivat olla eri hovioikeuksissa ja jopa
saman hovioikeuden eri osastoilla erilaisia.
Työryhmä ehdottaa, että pääkäsittelyjä tulisi keventää tehostamalla asioiden valmistelua niin, että
pääkäsittelyssä voidaan keskittyä riitaisiin kysymyksiin. Nykyisin vaarana on, että asiat
käsitellään hovioikeudessa alusta loppuun lähes saman kaavan mukaan kuin alioikeudessa.
Työryhmä kaipaa hovioikeuden menettelytapoihin myös lisää joustavuutta. Esimerkiksi suullinen
valmistelu voitaisiin toimittaa puhelimitse ja yhteydenpitoa jutun osapuoliin hoitaa nykyistä
useammin puhelimella, telekopiolla tai sähköpostitse.
Hovioikeus pyytää nykyisin vastauksen valittajan vastapuolelta eli siltä, jonka vahingoksi
valituksen hyväksyminen tulisi. Työryhmä ehdottaa paluuta vanhaan käytäntöön, jonka mukaan
valittajan vastapuolen on yleensä vastattava valitukseen oma-aloitteisesti.
Työryhmä korostaa, että asianosaisten tarpeet tulisi ottaa oikeudenkäynnin suunnittelussa nykyistä
paremmin huomioon. Hovioikeuden tulisi myös pyrkiä aktiivisesti sovinnon aikaansaamiseen
silloin, kun siihen on mahdollisuuksia.
Työryhmä ehdottaa lisäksi lain muuttamista, jotta kutsujen tiedoksiantoa voitaisiin keventää
nykyisestään.
Lainmuutosta edellyttää myös työryhmän ehdotus, jonka mukaan todistajia pitäisi voida kuulla nykyistä joustavammin esimerkiksi puhelimitse.
Uudistus koskisi lähinnä ns. asiantuntijatodistajia, joiden osalta oikeudenkäynnissä ei ole kysymys todistelun uskottavuudesta. Tällaisia todistajia voivat olla esim. poliisit ja oikeuslääkärit.
Hovioikeus on eräitä asioita ratkaistessaan päätösvaltainen myös kolmijäsenisessä
kokoonpanossa, johon kuuluu kaksi jäsentä ja esittelijä.
Koska tämän ns. kevennetyn kokoonpanon käytöstä on saatu hyviä kokemuksia, se voisi työryhmän mukaan käsitellä entistä useampia asioita. Esimerkiksi velkajärjestelyasioiden siirtämistä tämän kokoonpanon käsiteltäviksi tulisi selvittää.
IA
10.3.2000
Politiikka -sivulle
|