Muut
lehdet torstaina 9.3.2000
Katsaus lehtien pääkirjoituksiin torstaina 9.3.2000
Demari arvioi Jarmo Virmavirran roolia Kokoomuksessa
Kokoomusvaikuttaja, Nykypäivä-lehden päätoimittaja Jarmo
Virmavirta avasi aatemaailmansa nähtäville pohtiessaan hiljattain
porvaripuolueiden yhteistyön mahdollisuuksia ja sisältöä.
Virmavirta
tuli julkisuuteen 1970-luvulla yhtenä kokoomuksen niin sanotuista
remonttimiehistä, jotka pyrkivät tekemään puolueestaan
hallituskelpoisen rakentamalla suhteita keskustaan.
Tämä yritys on taas meneillään, mutta sillä erotuksella, että jos
Virmavirta tuolloin katseli puoluettaan vasemmalta niin nyt suunta on
oikealta.
Porvariyhteistyön yhdeksi keskeiseksi sisällöksi Virmavirta määrittelee
etujärjestöjen, ja ennen muuta ammattiyhdistysliikkeen, panemisen kuriin.
Keskustalle tällainen kutsu käy hyvin. Yritystä oli jo Esko Ahon
vetämällä porvarihallituksella viime vuosikymmenen alussa, mutta se
epäonnistui. Sen jälkeen keskusta kehitteli kuuluisan työreforminsa, jota
harvat keskustalainen ymmärsi, mutta jonka Virmavirta näyttää
sisäistäneen.
Nykypäivän päätoimittajan ajatuksille ei ole hänen omasta puolueestaan
osoitettu kovin suurta ymmärtämystä. Itse asiassa niistä on sanouduttu
laajasti irti. Se ei ole ihme, sillä ay-liikkeessä erityisesti
toimihenkilöpuolella toimii runsaasti kokoomuslaisia. Tuskin heitäkään
Virmavirran huonosti harkitut ja loukkaavat vertailut Lapuan liikkeeseen
miellyttävät.
Suomi käännettiin lamasta jaloilleen kolmikantayhteistyöllä, jolla ei ole
Virmavirralle arvoa. Kysymys oli nimenomaan yhteistyöstä, jossa valtio,
työnantajat ja palkansaajat pääsivät koko kansakuntaa hyödyttäneeseen
sopimukseen. Olisiko sanelulla saatu aikaan parempi lopputulos?
Jostakin syystä Virmavirtaa ärsyttää, että yhteiskunnan heikompiosaisilla
on puolustajansa, jotka uskaltavat ajaa asiaansa lakien puitteissa
riippumatta siitä, minkälainen on hallituksen koostumus. Halu purkaa tämä
voima voi yhdistää Virmavirtaa ja keskustaa, mutta jos kokoomus ottaa
siihen etäisyyttä, niin hankkeesta ei ole paljoakaan jäljellä.
Virmavirta jää kiertämään yksinäistä kehäänsä, joka satunnaisesti sivuaa
valtaan pyrkivän keskustan tavoitteita.
Kansan Uutiset muistelee Itävallan boikottipäätöksen syntyä
On melko selvää, että pääministeri Paavo Lipponen (sd.) ylitti
valtuutensa päättäessään yksin Suomen liittymisestä neljäntoista EU-maan
Itävallan vastaisiin toimiin.
Vähintään yhtä selvää on, että päätös oli
oikea ja ainoa mahdollinen. Tulipalo tuli sammutetuksi, mutta monet
pääsevät sanomaan, että Lipposen yhden miehen VPK teki sen väärin.
Helmikuun loppuun asti voimassa ollut perustuslaki sanoi
yksiselitteisesti, että presidentti päättää Suomen suhteista
ulkovaltoihin. Suomen ja EU:n välisten asioiden hoito oli jo ennen
perustuslain uudistusta siirtynyt käytännössä presidentiltä
pääministerille.
EU-maiden Itävalta-päätöksessä ei kuitenkaan ollut kyse
minkään EU-elimen päätöksestä, vaan EU-maiden ja Itävallan
kahdenkeskisistä suhteista, joten päätösvalta olisi kuulunut
presidentille.
Tiistaina eduskunnalle Itävalta-päätöksen taustaa selvittänyt Lipponen
näyttää itsekin myöntävän asiaan liittyvät perustuslailliset ongelmat ja
ymmärtävän, että tiedonkulkua on parannettava vastaavan tilanteen
välttämiseksi.
Kun presidentti Martti Ahtisaari hyväksyi jälkikäteen
Lipposen menettelyn eikä oppositiokaan ole sentään ahdistamassa
pääministeriä valtakunnanoikeuteen, on asia siltä osin loppuun käsitelty.
Perustuslailliset muotokysymykset hoituivat nyt näinkin kivuttomasti
siksi, että Ahtisaari ja Lipponen ovat aina tulleet hyvin toimeen
keskenään ja lienevät myös itse Itävalta-linjasta samaa mieltä. Entä, jos
näin ei olisi ollut? Pahimmassa tapauksessa kolisisivat
valtakunnanoikeuden portit.
Koko tapahtumasarja kertoo ongelmista, joihin ulkopoliittinen
päätöksenteko saattaa kiireisissä tilanteissa törmätä vastakin.
Ulkopolitiikan johto säilyy uudessa perustuslaissa kaksipäisenä.
Presidentti johtaa ulkopolitiikka yhteistyössä valtioneuvoston kanssa.
Entä, kun toinen osapuoli on tavoittamattomissa tai erimielisyydet ovat
liian suuria, jotta yhteistä linjaa löytyisi, ainakaan niin nopeasti kuin
tilanne vaatisi?
Selvempää olisi, jos ulkopoliittinen valta olisi yksiselitteisesti
hallituksella. Sekään ei saisi kuitenkaan merkitä sitä, että valta olisi
yksin pääministerillä, kuten kansanedustaja Esko Helle (vas.) huomautti.
Koko hallituksen tulisi osallistua tärkeiden ulkopoliittisten ratkaisujen
tekemiseen. Tämäkään ei kuitenkaan poistaisi kokonaan ongelmia, jotka
konkretisoituivat Itävalta-päätöksessä. Tanskassa ja Norjassa, joissa
tällaiset valtasuhteet ovat, pääministereitä syytetään perustuslaillisten
oikeuksiensa ylittämisestä, koska hekin päättivät maidensa
Itävalta-linjasta yksin.
Eduskunnalle on kunniaksi, että kansanedustajat malttoivat olla
riehaantumatta asiasta. Muotoseikat ovat tärkeitä, mutta eivät tärkeämpiä
kuin itse asia. Ehkä oppositiokin sisimmässään hyvin tietää, ettei Suomi
olisi irtaantunut EU-maiden rintamasta, vaikka pääministerin nimi olisi
ollut Esko Aho (kesk.).
Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ben
Zyskowicz ilmaisi tilanteen erinomaisen selkeästi: "Erilinjaisuutemme
olisi varmuudella huomattu, mutta omat perustelumme sille olisi lähes
samalla varmuudella jätetty huomaamatta".
Aamulehti arvioi Holkerin roolia YK:ssa
Pohjois-Irlannin rauhoittamiseen kunniakkaasti osallistuneelle
valtioneuvos Harri Holkerille on tulossa ensi syksynä uusi merkittävä
tehtävä.
Hänet valitaan YK:n yleiskokouksen puheenjohtajaksi. Asia varmistui sen
jälkeen, kun ns. länsimaiden ryhmä hyväksyi yksimielisesti Holkerin
ehdokkaakseen.
YK:n vuorottelukäytännön mukaan länsimaiden edustaja hoitaa seuraavaa
puheenjohtajuutta. Tehtävä on tällä kertaa tavallista näkyvämpi, sillä
syyskuussa alkava istuntokausi on nimetty "vuosituhannen
yleiskokoukseksi".
Jo 6. syyskuuta eli heti Holkerin valinnan jälkeen pidetään YK:ssa
valtionpäämiesten huippukokous, josta luultavasti tulee
maailmanhistoriassa suurin.
Huippukokouksessa puheenjohtajuus saatetaan
antaa yhteisesti Suomen presidentille Tarja Haloselle ja Namibian
presidentille Sam Nujomalle. Tämä sopisi hyvin jo siksi, että Suomi - eli
käytännössä Martti Ahtisaari - teki keskeisen työn Namibian
johdattamisessa itsenäisyyteen.
Suomi edustaisi kehittynyttä pohjolaa ja Namibia kehittyvää etelää, kun
188 maan korkeat johtajat hyväksyvät 21. vuosisadan "ohjelmajulistuksen",
jonka merkitys lienee lähinnä symbolinen. Sen uskotaan kuitenkin
osoittavan suunnan yleiskokoukselle.
Holkerin rooli ainakin YK:n mittatikulla mitaten on sekä tärkeä että
vaativa. Maailmanjärjestöhän on miltei pysyvässä kriisissä suurten
sanojen ja vähäisten tekojen välisen kuilun takia. Sen työtä olisi
tehostettava ja menoja karsittava.
Turvallisuusneuvostoa olisi uudistettava, mutta muutosta vastustetaan
sitkeästi - ainakin jos vakinaisten suurvaltajäsenten sananvalta käy
uhatuksi. Niillähän on veto-oikeus tunnetuin seurauksin. Turvallisuusneuvosto ajautuu
herkästi lamaannukseen.
Ongelmana on myös maksujaan pihtaava Yhdysvallat, jossa YK:n arvostus on
muutenkin alamaissa.
Puheenjohtajalta ei pidä odottaa liikoja, mutta Holkerilta riittää
ainakin tarmoa paneutua asioihin. Se tiedetään.
Savon Sanomat arvostaa Tarja Halosen tiedotuspolitiikkaa
Presidentti Tarja Halonen järjesti ensimmäisen tiedotustilaisuutensa
eilen, jolloin hänen toimikaudestaan oli ehtinyt kulua tasan viikko.
Lisää on tulossa. Presidentti lupasi, että samanlainen tilaisuus
järjestetään vielä kerran kevään kuluessa ja jälleen syksyllä. Toivoa
sopii, että Halosen tiedotuspolitiikka säilyy jatkossa yhtä aktiivisena.
Ainakin presidentin lehdistöpäällikkö Maria Romantschuk kokeneena
politiikan toimittajana ymmärtää hyvin sen merkityksen.
Suurta uutista toimittajat eivät Linnasta saaneet, mutta eivät sellaiset
aina olekaan tarpeen. Tärkeintä presidentin ja tiedotusvälineiden
kohtaamisissa on, että mieltä askarruttavat kysymykset voidaan esittää ja
niihin myös vastataan.
Mitä vähemmän presidentin kantoja joutuu
arvailemaan, sitä vähemmän on sijaa väärinkäsityksille ja väärille
tulkinnoille.
Tällä kertaa toimittajien mieltä askarrutti ennen kaikkea tapa, jolla
presidentti ja valtioneuvosto aikovat soveltaa käytäntöön uutta
perustuslakia.
Presidentti ei enää yksin määrää Suomen suhteista
ulkovaltoihin, vaan johtaa ulkopolitiikkaa yhteistoiminnassa
valtioneuvoston kanssa. Mm. ulkoministeri Erkki Tuomioja (sd.) on sitä
mieltä, että vastuiden jaossa on edelleen tulkinnanvaraa, vaikka
presidentti Halonen ja pääministeri Paavo Lipponen ovatkin sopineet
eräistä hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittisen valiokunnan
käytännöistä (Savon Sanomat 7.3).
Sen suurempaa selvyyttä asiaan ei saatu presidentin
tiedotustilaisuudessa, vaikka Halonen kiitettävän urheasti yrittikin
uutta tilannetta valottaa. Presidentin mukaan yhteistoiminta on löysempi
sana kuin yhteistyö, mutta edellyttää enemmän kuin pelkkää kättelyä.
Nyt
siis liikutaan jossakin yhteistyön ja kättelyn välissä, mitä se sitten
tarkoittaakaan. Sitäkö, että presidentti haluaa kehittää hallituksen
ulko- ja turvallisuuspoliittisesta valiokunnasta todellisen
ulkopolitiikan keskusteluelimen?
Halonen on oikeassa huomauttaessaan, että
uusi perustuslaki ei ole pakkopaita, vaan se sallii useita vaihtoehtoisia
käytännön malleja toimia. Niin teki vanha hallitusmuotokin. Sen ollessa
voimassa, eri presidentit määräsivät Suomen suhteista ulkovaltoihin hyvin
erilaisilla käytännön tavoilla.
Mukaan mahtui presidenttejä, jotka eivät
käytännössä määränneet lainkaan, vaan jättivät ulkopolitiikankin
hallituksen haltuun. Toisessa ääripäässä oli Urho Kekkonen, joka määräsi
joskus kuulematta ketään.
Nyt menossa olevat ähellys päätöksenteon
muotojen ympärillä johtuu pohjimmiltaan siitä, että perustuslain
ulkopoliittista johtamista säätelevä pykälä on kirjoitettu niin kuin se
on kirjoitettu.
Vaikka päätöksenteon muodoista -esimerkiksi siitä, kuka
johtaa ulko- ja turvallisuuspoliittista valiokuntaa - sovittaisiin mitä
tahansa, perustuslain pykälä koetellaan vasta, kun presidentti ja
valtioneuvosto ovat eri mieltä tärkeästä ulko- tai
turvallisuuspoliittisesta asiasta. Kenen kanta silloin voittaa?
Perustuslaillisen konfliktin todennäköisyys on pieni juuri nyt, kun
presidentillä, pääministerillä ja ulkoministerillä on sama poliittinen
tausta, eli ainakin teoriassa runsaasti presidentti Halosen
kaipaamaa "substanssiluottamusta".
Tilanne saattaa olla
täysin toinen kolmen vuoden kuluttua käytävien eduskuntavaalien jälkeen,
jos keskusta onnistuu nousemaan pääministeripuolueeksi.
Demarin kolumnisti Aimo Kairamo kirjoittaa (8.3.), että "jos
läheiset työtoverit eivät pystyisi töistään sopimaan, niin ei sitä sotkua
pykälillä eikä perustuslakivaliokunnilla selvitettäisi". Ei niin,
mutta entäpä jos työtoverit eivät olekaan läheisiä?
Koonnut: TK
9.3.2000
Muut lehdet -sivulle
|