Muut
lehdet perjantaina 9.3.2000
Katsaus lehtien pääkirjoituksiin
perjantaina 10.3.2000
Kansan Uutiset kertaa vielä Itävallan boikottipäätöksen syntyä
On melko selvää, että pääministeri Paavo Lipponen (sd.) ylitti
valtuutensa päättäessään yksin Suomen liittymisestä neljäntoista
EU-maan Itävallan vastaisiin toimiin. Vähintään yhtä selvää on, että
päätös oli oikea ja ainoa mahdollinen.
Tulipalo tuli sammutetuksi,
mutta monet pääsevät sanomaan, että Lipposen yhden miehen VPK teki
sen väärin.
Helmikuun loppuun asti voimassa ollut perustuslaki sanoi
yksiselitteisesti, että presidentti päättää Suomen suhteista
ulkovaltoihin.
Suomen ja EU:n välisten asioiden hoito oli jo ennen
perustuslain uudistusta siirtynyt käytännössä presidentiltä
pääministerille.
EU-maiden Itävalta-päätöksessä ei kuitenkaan ollut
kyse minkään EU-elimen päätöksestä, vaan EU-maiden ja Itävallan
kahdenkeskisistä suhteista, joten päätösvalta olisi kuulunut
presidentille.
Tiistaina eduskunnalle Itävalta-päätöksen taustaa
selvittänyt Lipponen näyttää itsekin myöntävän asiaan liittyvät
perustuslailliset ongelmat ja ymmärtävän, että tiedonkulkua on
parannettava vastaavan tilanteen välttämiseksi.
Kun presidentti
Martti Ahtisaari hyväksyi jälkikäteen Lipposen menettelyn eikä
oppositiokaan ole sentään ahdistamassa pääministeriä
valtakunnanoikeuteen, on asia siltä osin loppuun käsitelty.
Perustuslailliset muotokysymykset hoituivat nyt näinkin kivuttomasti
siksi, että Ahtisaari ja Lipponen ovat aina tulleet hyvin toimeen
keskenään ja lienevät myös itse Itävalta-linjasta samaa mieltä. Entä,
jos näin ei olisi ollut? Pahimmassa tapauksessa kolisisivat
valtakunnanoikeuden portit.
Koko tapahtumasarja kertoo ongelmista,
joihin ulkopoliittinen päätöksenteko saattaa kiireisissä tilanteissa
törmätä vastakin. Ulkopolitiikan johto säilyy uudessa perustuslaissa
kaksipäisenä. Presidentti johtaa ulkopolitiikka yhteistyössä
valtioneuvoston kanssa.
Entä, kun toinen osapuoli on
tavoittamattomissa tai erimielisyydet ovat liian suuria, jotta
yhteistä linjaa löytyisi, ainakaan niin nopeasti kuin tilanne
vaatisi?
Selvempää olisi, jos ulkopoliittinen valta olisi
yksiselitteisesti hallituksella. Sekään ei saisi kuitenkaan merkitä
sitä, että valta olisi yksin pääministerillä, kuten kansanedustaja
Esko Helle (vas.) huomautti.
Koko hallituksen tulisi osallistua
tärkeiden ulkopoliittisten ratkaisujen tekemiseen. Tämäkään ei
kuitenkaan poistaisi kokonaan ongelmia, jotka konkretisoituivat
Itävalta-päätöksessä.
Tanskassa ja Norjassa, joissa tällaiset
valtasuhteet ovat, pääministereitä syytetään perustuslaillisten
oikeuksiensa ylittämisestä, koska hekin päättivät maidensa
Itävalta-linjasta yksin.
Eduskunnalle on kunniaksi, että
kansanedustajat malttoivat olla riehaantumatta asiasta. Muotoseikat
ovat tärkeitä, mutta eivät tärkeämpiä kuin itse asia.
Ehkä
oppositiokin sisimmässään hyvin tietää, ettei Suomi olisi irtaantunut
EU-maiden rintamasta, vaikka pääministerin nimi olisi ollut Esko Aho
(kesk.).
Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ben Zyskowicz
ilmaisi tilanteen erinomaisen selkeästi: "Erilinjaisuutemme olisi
varmuudella huomattu, mutta omat perustelumme sille olisi lähes
samalla varmuudella jätetty huomaamatta".
Suomen Uutisten mukaan rauhanturvalain muutos vaatii vielä harkintaa
Hallituksessa suunnitellaan rauhanturvalain muuttamista niin, että
laki mahdollistaisi sotilaiden harkintavallan osallistua myös
tehtäviin, joihin voi sisältyä rauhaanpakottamista.
Kysymys on periaatteellinen ja vaikea. Voidaanko hyväksyä, että suomalainen
sotilas - vapaaehtoisenakin - taistelee kaukana omilta rajoilta?
Tärkeimpiä ongelmia on tietenkin se, kuinka Suomessa kestettäisiin mahdolliset
operaatioiden tappiot. Kuka uskaltaa ottaa vastuun, jos suomalaisia nuorukaisia
kaatuu ehkä sellaisissa sotatehtävissä, joille ei edes saatu kansallista
yksimielistä hyväksyntää.
Toinen rauhaanpakottamisen ja yleensä kansainvälistyvän turvallisuuspolitiikan
ongelma on raha. Se on läsnä jo nyt.
Onko oikein, että suomalaisten verovaroilla
ylläpidettyä koneistoa käytetään muualla kuin Suomen puolustustehtävissä?
Sallitaanko, että kotimaan puolustaminen ehkä kärsii kansainvälisestä
yhteistyöstä?
Mitä korkeammalle Suomen puolustusvoimien johdossa arvostetaan Nato-yhteistyötä
tai Euroopan Unionin puitteissa tapahtuvaan kriisinhallintaan valmistautumista,
sitä tärkeämmän osan ne saavat puolustusmäärärahoista. Myös arvostukset
puolustusvoimien sisällä voivat muuttua.
Presidentti Tarja Halonen on ollut sitä mieltä, että eduskunta - joka
rauhaturvalain sisällöstäkin päättää - on sovelias myös keskustelemaan
rauhanturvan kehittämisestäkin.
Asia voi olla kyllä aivan toisinkin.
Eduskunnan valtaa lainsäätäjänä ei pidä tietenkään aliarvioida. Mutta esimerkki
huonosta valmistelusta ja eduskunnan keskustelusta saatiin helikopteripäätöksen
yhteydessä. Lopputuloshan oli, että eduskunnan enemmistö valitsi kaikista
mahdollisista vaihtoehdoista huonoimman.
Käsittelyyn tulossa oleva rauhanturvalain muutosehdotuskin johtuu siitä, että
edelliskerralla eduskunta itse lisäsi lakiin tarkennuksen, joka nyt halutaan
poistaa tai ainakin muuttaa.
Suomessa katsottiin takavuosina turvallisuus- ja puolustuspolitiikan kysymykset
niin tärkeiksi ja yksimielisyyttä vaativiksi, että niitä käsiteltiin
parlamentaarisissa komiteoissa. Näin valmisteluun ja myös ratkaisuihin
sitoutettiin sekä hallitus- että oppositiopuolueet. Samalla saatiin viisaita
päätöksiä, joita ei heti tarvinnut muutella.
Näin kannattaisi menetellä nytkin. Suomella on edessään monenlaisia
turvallisuuspoliittisia kannanottoja ja periaatteellisiakin ratkaisuja. Niissä
olisi hyvä päästä mahdollisimman laajaan yksimielisyyteen eikä vain hetken
linjauksiin.
Perusteellisempi käsittely pitäisi myös turvallisuuspolitiikasta päättämisen
paremmin poliitikkojen käsissä. Nyt kehitystä ovat johtaneet sotilaat.
Lalli vaatii alueellisesti porrastettua polttoaineveroa
Suomen polttonesteiden hinnat ovat kiivenneet kohtuuttoman korkealle. Hintojen
raju nousu haittaa erityisesti niitä, joilla auto on jokapäiväisen selviytymisen
tai työn kannalta välttämätön.
Lisäksi hintojen nousu on heikentänyt
ammattimaisen tavara- ja henkilöliikenteen kannattavuutta ja lisännyt paineita
kuljetushintojen nostamiseen. Korkealle nousseet hinnat vauhdittavat myös
inflaation irtipääsyä.
Polttonesteiden hinnasta pääosa on valtion perimää veroa. Lipposen hallitukselta
on turhaan odotettu, että veroa kohtuullistettaisiin öljyn
maailmanmarkkinahintojen aiheuttamien nousupaineiden hillitsemiseksi.
Maan hallitus ei myöskään ole keksinyt mitään käyttökelpoista mallia tasata maan
alueellista kehitystä.
Mikä estäisi toteuttamasta polttonesteiden kaivattua kohtuullista veroalea
alueellisesti vain niissä maakunnissa, joissa ei ole merkkejä talouden
ylikuumenemisesta?
Varsinkin bensan hinta vaihtelee jo nyt eri paikkakuntien ja
asemien välillä niin paljon, ettei verotuksen alueellinen eriyttäminen sinänsä
aiheuttaisi nykyisestä huomattavasti lisääntyvää "turhaa ajoa" halvemman
menoveden tankkaamiseksi.
Aamulehti arvioi Suomen Pankin Vanhalan puheenvuoron saamaa vastaanottoa
Poliitikot ovat aina suhtautuneet Suomen Pankin sanomisiin ja tekemisiin hyvin
arkanahkaisesti. Napit ovat tunnetusti olleet vastakkain monta kertaa monen
pääjohtajan ja monen pääministerin aikana.
Pankissa on kuitenkin ollut hiljaista nykyisen matalaprofiilisen pääjohtajan
Matti Vanhalan aikana ainakin sen jälkeen, kun hänen nimityskuvionsa selvisi
vajaat pari vuotta sitten. Sosiaalidemokraatithan ajoivat pääjohtajaksi omaa
miestään, tohtori Jukka Pekkarista.
Pankissa on ilmeisesti kaikessa rauhassa opeteltu uuteen rahapoliittiseen aikaan
ja Euroopan keskuspankin tavoille. Pankki ei ole juuri vaivautunut vastaamaan
edes syytöksiin herrojensa korkeista palkoista ja hulppeista edustustiloista ja
-tilaisuuksista.
Pääjohtaja Vanhala teki keskiviikkona poikkeuksen ja ehdotti räväkkää
monivuotista veronalennusohjelmaa. Suomen noin 46,5 prosentin kokonaisveroaste
olisi saatava EU-maiden koko ajan alenevalle keskimääräiselle tasolle, joka kolme
vuotta sitten oli 41,5 prosenttia, tai mieluummin sen alle.
Räväkäksi ehdotuksen tekee sen suuruus: alennus nousisi noin 35 miljardiin
markkaan eli tuloverokertymä jäisi yli puolta nykyistä pienemmäksi.
Hallitus on sitoutunut 10-11 miljardin markan veroaleen vaalikauden aikana eli
aikaa lupauksen lunastamiseen on vielä kolme vuotta. Tänä vuonnahan verotus
parhaimmillaankin pysyy ennallaan.
Vanhala syyllistyi kuitenkin väärin sammuttamiseen. Sdp:n eduskuntaryhmän
puheenjohtaja Antti Kalliomäki osoitti saman tien hänelle kaapin paikan
ilmoittamalla, että Vanhalan puheissa on ideologista vivahdetta mukana eikä
Suomen Pankin pitäisi syyllistyä tällaiseen.
Ihan kuin tämä olisi kuultu aikaisemminkin. Presidentti Mauno Koivisto arvosteli
muutama vuosi sitten Suomen Pankin entisiä pääjohtajia Ahti Karjalaista ja Rolf
Kullbergia pyrkimyksestä ''anastaa itselleen poliittista valtaa''.
Kuitenkin niin tärkeimmät poliitikot pääministeri Paavo Lipposen ja
valtiovarainministeri Sauli Niinistön johdolla kuin valtiovarainministeriö ja
kaikki taloudelliset tutkimuslaitokset ovat puhuneet veroalen tärkeydestä.
Miksi ei talousasiantuntijoita pullollaan oleva Suomen Pankki saisi tehdä sitä?
Pikemminkin sen velvollisuus on osallistua talouspoliittiseen keskusteluun.
Ei Vanhala mitään uutta sanonut. Hän perustelujensa mukaan nykyinen verorasitus
on tasolla, joka vaikeuttaa työllisyysasteen nousua ja talouden joustavuutta.
Pitkän aikavälin ohjelma sen sijaan tehostaisi budjettisuunnittelua, helpottaisi
palkkaneuvotteluja ja vähentäisi epävarmuutta.
Poliitikkojen aroille varpaille Vanhala kuitenkin tallasi viimeistään
muistuttaessaan, että korkeasuhdanteessa ale olisi rahoitettava
menoleikkauksilla. Se ei ole poliittisesti suosittua.
Ilkan mukaan sekoilu ulkopolitiikan johdossa jatkuu
Presidentti Tarja Halosen ja pääministeri Paavo Lipposen (sd) julkisuuteen
antamat ristiriitaiset tulkinnat ulkopolitiikan johtamisesta ja vastuunjaosta
ovat osoittaneet oikeaksi ulkoministeri Erkki Tuomiojan (sd) arvion, että uusi
perustuslaki on tässä suhteessa liian tulkinnanvarainen. Asia olisi pitänyt
ratkaista selvemmin jo uutta perustuslakia säädettäessä.
"Jos olen paikalla, minä toimin puheenjohtajana." Näin yksiselitteisesti
määritteli presidentti Halonen keskiviikkona ensimmäisessä lehdistötapaamisessaan
suhteensa hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittisen valiokunnan (hutva)
kokouksiin. Hutvassa tehdään tärkeimmät Suomen ulkopolitiikkaa koskevat
linjaukset.
Vain päivää aiemmin pääministeri Lipponen ilmoitti eduskunnassa, että valiokunnan
puheenjohtajana on edelleen pääministeri. Presidentin roolin Lipponen rajasi
näin: "Käsittelyä johtaa tasavallan presidentti asioissa, joissa hän antaa Suomen
ulkopolitiikkaa koskevat toimintaohjeet."
Presidentin ja pääministerin erilaiset tulkinnat ulkopolitiikan johtamisesta ovat
hämmentäviä etenkin, kun juuri viime viikolla kerrottiin julkisuuteen, että
Halonen ja Lipponen ovat sopineet käytännön menettelytavoista.
Oireellista oli myös Halosen piikittely Lipposelle tämän presidentti Martti
Ahtisaaren selän takana yksin tekemästä Itävalta-päätöksestä. Halosen mukaan
ulkopolitiikassa voi syntyä odottamattomiakin tilanteita, mutta "tämä Itävallan
odottamattomuus on tietysti ollut vähän aikaisempaa perua".
Mahtoiko presidentti Halonen viitata sosialistijohtajien Tukholman-kokoukseen,
jossa Itävallan vaalitappion kärsineelle liittokansleri Klimalle pyynnöstä
luvattiin toverillista apua, jotta tämä olisi voinut jatkaa hallitsemista vaalin
tuloksesta huolimatta? Ilmeisesti Lipponen ei pitänyt Ahtisaarta ajan tasalla
Euroopan sosialistijohtajien suunnitelmista.
Lipponen on selittänyt, ettei hän voinut kertoa presidentille Itävaltaa
koskevasta presidentin toimivaltaan kuuluneesta boikotista, koska Ahtisaari oli
ratkaisevalla hetkellä lentokoneessa. Niin Finnairin lentoturvallisuudesta
vastaavat henkilöt kuin tasavallan presidentin avustajatkin ovat todistaneet,
että nykytekniikalla on mahdollista saada maan korkein poliittinen johto kiinni
vaikka lentokoneesta, jos halutaan.
Ennusmerkeistä päätellen pääministeri Lipposesta saattaa jatkossa muodostua
melkoinen riesa presidentti Haloselle. Nähtäväksi jää, antaako Halonen
pääministerin nöyryyttää itseään samalla tavalla kuin Ahtisaari salli tapahtuvan.
Koonnut: TK
10.3.2000
Muut lehdet -sivulle
|