Tiibetin kuviot ovat monimutkaiset
Tavallinen näkökanta Tiibetin kysymykseen seuraa hyvin selkeitä polkuja, mutta Tiibetin todellisuus on monivivahteisempi. Tämä kävi ilmi eduskunnan ihmisoikeusryhmän ja Tiibet-ystävyysryhmän
tiistaina järjestämässä seminaarissa.
Yleisen käsityksen mukaan tiibetiläiset ovat
Kiinan ikeen alla kärsivä kansa, jolle sen
maanpaossa elävä hengellinen johtaja dalai-lama
on antanut Nobel-palkitut, hymyilevät kasvot.
Todellisuus on paljon monimutkaisempi. Edes siitä
mitä Tiibetillä tarkalleen tarkoitetaan, ei ole
yksimielisyyttä. Tiibetiläisten mielessä on
historiallinen Tiibet, joka on paljon laajempi kuin
se Tiibet, joka on virallisesti osa Kiinaa.
Eri väestöryhmien alueittaisista osuuksista ei ole
kiistattomia tietoja, sillä ihmisiä muuttaa
köyhästä Tiibetistä vauraammille
rannikkoseuduille.
Lisäksi puhutaan Kiinan
suunnittelemista väestön pakkosiirroista, jotka
toisivat alueelle miljoonia ihmisiä ja
vaarantaisivat alueen ekologisen tasapainon.
Puheet väestönsiirroistakaan eivät kuitenkaan ole
niin yksiselitteisiä kuin äkkipäätään voisi ajatella.
Tiibet on jopa kiinalaisen mittapuun mukaan
pahasti alikehittynyt, ja osaajia on tuotava
alueelle muualta.
Tiibetiä on kuitenkin turha romantisoida. Tiibet ei
koskaan ole ollut demokratia, eikä naisten
asemassa ole hurraamista, myönsi seminaarissa
puhunut Ihmisoikeusliiton pääsihteeri Taina
Dahlgren.
Tiibetiläiset itsekin ovat eripuraisia. Kaikki eivät
aja Tiibetin autonomiaa, vaan kannattavat
yhteistyön syventämistä Kiinan kanssa.
Tiibetin ihmisoikeustilanteen surkeudesta ei
kuitenkaan ole epäselvyyttä. Ihmisoikeusjärjestö
Amnesty Internationalin mukaan Tiibetissä on
satoja mielipidevankeja, ja kidutus on yleistä.
Valtapeliä uskonnon saralla
Tiibetin poliittiseen tilanteeseen liittyvät
erottamattomasti sen uskonnolliset sekavuudet.
Yksi syy on, että 1400-luvulta peräisin oleva
dalai-lama -instituutio merkitsee hengellisen ja
maallisen vallan ainakin osittaista yhdistymistä.
Tiibetin buddhalaisuuteen liittyvä monimutkainen
valtapeli nousi lännessäkin julkisuuteen, kun
Tiibetin buddhalaisten uskonnolliseen johtoon
kuuluvan karmapan 17. inkarnaatio siirtyi
tammikuun alussa Intiaan.
Karmapan matkan tai
paon syy ei ole täysin varmasti tiedossa;
dalai-laman mukaan syynä oli, että uskonnon
harjoittaminen kävi Tiibetissä liian vaikeaksi.
Kiistat nykyisestä karmapasta alkoivat pian sen
jälkeen kun 16. inkarnaatio oli kuollut vuonna
1981. Nelihenkinen etsintäkomitea ryhtyi
etsimään uutta karmapaa. Merkkejä haettiin
meditaatiosta ja unista, mutta tuloksetta.
Yksi
etsintäkomitean jäsenistä ehti jo kuollakin, ennen
kuin kahden komitealaisen ja dalai-laman
hyväksymä pikkupoika löytyi.
Komitean kolmas jäsen, sharmapana tunnettu
elävä buddha, syytti muita väärennöksestä ja
löysi toisen karmapan, joka nykyään majailee
Delhissä. Dalai-laman mukaan inkarnaatioita voi
periaatteessa olla useampiakin yhtä aikaa. Mutta
vain toinen voi pitää hallussaan valtaistuinta.
Karmapan hallitseman maallisen omaisuuden
arvioidaan olevan noin kuusi miljardia markkaa,
joten ei ihme, että elävien buddhien uusien
inkarnaatioiden löytäminen on kovaa valtapeliä.
Kuviota monimutkaistaa vielä Kiina, joka
sekaantuu uusien inkarnaatioiden valintaan
pyrkien näin vaikuttamaan Tiibetiin.
Vuonna 1995 dalai-laman Tiibetin toiseksi
korkeimmaksi hengelliseksi johtajaksi
panchen-lamaksi julistama 6-vuotias pikkupoika
katosi. Kiina on ilmoittanut asettaneensa pojan
hallituksen suojelukseen; länsimaisen käsityksen
mukaan kyse on kidnappauksesta.
Itse asiassa Beijing on sitä mieltä, että sillä on
oikeus vahvistaa lamojen uudet inkarnaatiot.
Beijingin metodilla valinta suoritetaan arvalla.
Dalai-lama ei hyväksy Kiinan osuutta valintoihin.
- Koko ajatus on täysin järjetön. Miten
uskonnosta piittaamaton kommunisti voisi
suorittaa jonkin pyhän hindulaisen perinteen?, hän
vertaa Newsweek -lehden haastattelussa.
STT-MH
10.3.2000
Ulkomaat -sivulle
|