Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Viidennes kuluttajista ei löydä sopivankokoisia vaatteita



Vaatteiden tarjonnassa ei ole riittävästi otettu huomioon kuluttajien yksilöllisiä tarpeita, sillä 20 prosenttia kuluttajista kohtaa säännöllisesti ongelmia sopivien vaatteiden löytämisessä.


Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimuksen mukaan enemmistö suomalaisista pitää oikeankokoisten vaatteiden löytämistä kaupoista vaikeana. Vaatteiden sopimattomiin kokoihin turhautuu säännöllisesti ostoksilla 28 prosenttia naisista ja 14 prosenttia miehistä.

Eniten sopivuusongelmasta kärsivät äärikokoiset eli pienet ja pyöreät tai pitkät ja kookkaat henkilöt. Silti sopivankokoisia vaatteita tai kenkiä ei aina löydy edes kokoluokkaa 38 kuluttavalle naiselle saati itsensä keskikokoiseksi määrittävälle miehelle.

- Se, että keskikokoisetkaan eivät löydä oikeankokoista päälle pantavaa, kertoo siitä, että tarjonta ei vastaa kysyntää. Kaiken kaikkiaan 60 prosenttia suomalaisista kohtaa sopivankokoisten vaatteiden löytämisongelman silloin tällöin, sanoo Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkija Liisa Peura-Kapanen.

Hihat ja lahkeet vääränpituisia

Käytännön ongelmista kuluttaja törmää useimmiten siihen, että valmisvaatteen hihat tai lahkeet ovat liian pitkät tai lyhyet. Enemmistö naiskuluttajista kokee, että omaa kokoa olevista vaatteista on ylipäätään liian niukka tarjonta. Miehiä taas harmittavat lisäksi mm. pukujen hartia-ahtaus ja toisaalta housujen vyötärön väljyys.

Jalkinepuolella ongelmia aiheutui eniten siitä, että riittävän pienikokoisia tai suurikokoisia kenkiä ei löydy. Myös kenkien lestiä kritisoitiin usein liian kapeaksi.
- Vaikuttaa siltä, että kuluttajat tahtoisivat valmistajien ottavan enemmän huomioon esimerkiksi lihavoitumisen ja ikääntymisen ongelmat. Vaikka esimerkiksi rintaliiveistä tai hameesta olisikin onnistuttu löytämään riittävän iso koko, saatettiin tarjolla olevia malleja pitää liian tätimäisinä, Peura-Kapanen sanoo.

Kotimaiset mitat 20 vuotta vanhoja

Vaikka 60 prosenttia kyselyyn vastanneista oli valmis maksamaan sopivankokoisista vaatteista enemmän kuin sopimattomista, katsoi 40 prosenttia vastanneista sopivan päälle pantavan etsimisen aiheuttavan kohtuutonta lisävaivaa ja lisäkustannuksia. Lisäkustannuksia syntyi mm. teetetyistä tai itse tehdyistä korjauksista.

Kuluttajan kykyä löytää sopivankokoinen vaate vaikeuttanee Peura-Kapasen mukaan myös se, että kokolapussa saattaa olla neljän eri maan mukaiset mittakoodit. Kotimaisten valmisvaatteiden koot eivät välttämättä vastaa kuluttajien kokoja siksikään, että suomalaiset valmistajat ovat vasta tänä vuonna uusimassa 20 vuotta käytössä olleita naistenvaatteiden kokomittojaan.

- Kuluttajat ratkaisisivat koko-ongelmat ennen kaikkea lisäämällä valikoimia ja parantamalla tuotteiden sijoittelua sekä tuoteinformaatiota. Sopivankokoisten vaatteiden saatavuus paranisi kyselyn mukaan myös korjauspalveluja kehittämällä ja myyjien palveluhalukkuutta kohottamalla, Peura-Kapanen summaa.

Kuluttajatutkimuskeskus kartoitti sopivankokoisten vaatteiden ja jalkineiden saatavuusongelmia viime kevään aikana kirjekyselyllä. Kyselyyn vastasi 1 500 iältään 18-70-vuotiasta suomalaista.

STT-MH
10.3.2000


Kotimaa -sivulle