Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Valmiiden kotiaterioiden ja annosten ostaminen ei vielä ole kotiutunut Suomeen



Amerikkalainen trendi - Home Meal Replacement eli valmiiden kotiaterioiden ja annosten ostaminen - ei vielä ole ryminällä rantautunut Suomeen.


Tulossa se kuitenkin on, sanoi tutkimusjohtaja Hilkka Hopearuoho Taloustutkimuksesta Helsingissä keskiviikkona. Hän esitteli asiasta tehtyä tutkimusta Gastro-messuilla, jotka avattiin Helsingin Messukeskuksessa.

Ammattilaisille tarkoitetut Gastro-messut järjestetään joka toinen vuosi. Niillä esitellään suurkeittiö-, ravintola- ja hotellialan tuotteita ja palveluja.

Mukana on mm. elintarvikkeita, juomia, kattaustarvikkeita, suurkeittiökoneita, ravintolakalusteita, kassakoneita ja ammattiasuja.

Näytteilleasettajia on 10 0025 neliömetrin alalla 335. Suomen lisäksi on 22 näytteilleasettajaa muualta: Ruotsista, Irlannista, Britanniasta, Italiasta, Itävallasta, Norsunluurannikolta, Ranskasta, Sveitsistä, Tanskasta ja Virosta. Messut kestävät kolme päivää.


Meillä vallitsee pizza- ja hampurilaiskulttuuri

Taloustutkimus selvitti, miten yli 30 000 asukkaan paikkakunnilla asuvat suomalaiset ovat ottaneet tavaksi ostaa valmista ruokaa annoksina tai annoksen osina kotiin/työpaikalle/autoon yms. syötäväksi tai syövätkö he niitä pikaisesti ostopaikan yhteydessä. Lisäksi selvitettiin käyttötottumuksia, asennoitumista ja odotuksia.

Tutkimus koski sellaisia tuoreita valmiita aterioita tai aterian osia, jotka eivät tarvitse valmistusta tai keittämistä.

Mukaan ei otettu hampurilaisravintoloiden/pizzerioiden tai muiden ravintoloiden ravintolapöydissä tapahtuvaa ruokailua.

Myöskään kauppojen itsepalveluosastoilta ostettavaa pakakastevalmisruokaa tai perinteistä einesvalmisruokaa - esim. makaronilaatikkoa - ei kelpuutettu mukaan.

Tutkimukseen osallistui 1 175 iältään 18-74-vuotiasta.

Tulokseksi saatiin, että valmiita aterioita on joskus ostettu tyypillisimmin pikaruoka/noutopaikoista. Niitä on hankkinut kolme neljäsosaa ostajista. Joka toinen on hankkinut päivittäistavarakaupan ruokapisteestä.

Tavallisesta ravintolasta ja kahvilasta on ko. aterioita ostanut vajaat 40 prosenttia. Noin joka neljäs on hankkinut ko. aterioita henkilöstöravintolasta ja joka viides päivittäistavarakaupan aulapisteestä. Runsas kymmenen prosenttia on ostanut joskus aterioita ruoka-/välipala-automaatista.

- Käytännössä Suomessa ei vielä ole Home Meal Replacement -kulttuuria vaan pizza/hampurilaiskulttuuri, selvitti tutkimusjohtaja Hopearuoho.


Nuorten päihteiden käytön rajoittamiseen panostettava

- Suomen Hotelli- ja ravintolaliitto tukee lausunnossaan julkisella alueella tapahtuvan häiriökäyttäytymisen rajoittamista, kertoi toimitusjohtaja Juha Rydman. Hänen mielestään on erityisesti panostettava nuorten päihteiden käytön vähentämiseen.

Tuotevalvontakeskus on ilmoittanut, että tänä vuonna ei kaikkiin kesäjuhliin myönnetä anniskelulupaa.

Hotelli- ja ravintolaliitto katsoo, että asianmukaisesti hoidetun anniskelun ja ruokatarjoilun järjestäminen on perusteltua lukuisissa kesätapahtumissa.
- Ammattilaiset anniskelemaan, huomautti Rydman.

STT-MH
17.3.2000


Ajassa -sivulle