Autoverokiistassa pyydetään ennakkopäätöstä EY-tuomioistuimelta
Korkein hallinto-oikeus pyytää toisesta EU-maasta Suomeen tuotavan käytetyn auton veron määräytymisestä ennakkopäätöstä EY-tuomioistuimelta. EY-tuomioistuimen päätöksen saamiseen arvioidaan kuluvan ainakin vuoden verran.
Ennakkopäätöstä haetaan Helsingin
piiritullikamarin tekemästä päätöksestä, joka
koskee Suomeen tuodun henkilöauton autoveroa
sekä siihen liittyvää arvonlisäveroa.
Helsinkiläinen mies ei tyytynyt tullipiirin
mätkäisemään autoveroon ja valitti päätöksestä
Uudenmaan lääninoikeuteen. Lääninoikeus
palautti verotuspäätöksen tullipiiriin, joka
puolestaan valitti asiasta korkeimpaan
hallinto-oikeuteen.
Lääninoikeus viittasi päätöksessään
EY-tuomioistuimen vuonna 1995 tekemään
päätökseen. Lääninoikeuden mukaan mukaan
"toisesta jäsenvaltiosta tuodusta käytetystä
autosta määrättävää autoveroa ei voi vahvistaa
suuremmaksi kuin mikä olisi vastaavan Suomessa
rekisteröidyn käytetyn, samaa merkkiä ja
vuosimallia olevan auton arvoon sisältyvän veron
jäljellä oleva osuus."
Lääninoikeuden mukaan vero oli mahdollisesti
määrätty liian suureksi.
Dieselmersu 24 000 markkaa
Lääninoikeuteen valittanut helsinkiläismies oli
ostanut Saksasta 86-mallisen dieselmersun. Hän
oli maksanut Saksassa siitä noin 24 000 markkaa.
Suomeen tuotuna autosta piti maksaa autoveroa
46 288 markkaa ja arvonlisäveroa 10 183
markkaa.
Miehen omien laskelmien mukaan vastaavanlaisen
Suomessa kaupan olevassa Mersussa olisi
vero-osuutta ja arvonlisäveroa ollut jäljellä noin
20 000 markkaa.
Tulli ei hyväksynyt KHO:lle tekemässään
valituksessaan helsinkiläismiehen laskelmia.
Tullin mukaan 20 000 markan verotusarvo on
laskettu Merzedes-Benzin maahantuojan
tukkuhinnan perusteella.
Tullin valituksen perusteiden mukaan siis
yksityisen henkilön tulisi maksaa maahan
tuomastaan autosta suurempi autovero kuin
autojen tukkukauppaa harjoittavan yrityksen.
Tuonti lisääntynyt
KHO:n keskiviikkoinen tuore välipäätös hakea
EY-tuomioistuimen ennakkopäätöstä
autoveroasiaan siirtää paitsi yksityistä auton
ostajaa niin myös koko Suomen autokauppaa
kiinnostavaa ongelmaa taas pidemmälle
tulevaisuuteen.
Uudenmaan lääninoikeudessa on parhaillaan
käsiteltävänä yli 30 autoverovalitusta.
Korkeimman hallinto-oikeuden käsittelyssä on
ainakin viisi tapausta odottamassa ratkaisua.
Tullin tilastojen mukaan käytettyjen autojen
tuonti Suomeen on koko ajan lisääntymässä, kun
tammikuussa viime vuonna tehty lainmuutos
kevensi hieman tuontiauton verotusta.
Ruotsissa käytetyn auton voi tuoda EU-maista
verovapaasti. Siellä ulkomailta hankittujen
autojen määrä on noin 15-20 prosenttia
uusrekisteröidyistä autoista.
STT-MH
17.3.2000
Kotimaa -sivulle
|