Kuntien työyhteisöjen yksikkökustannuksissa suuria eroja
Kuntien työyhteisöjen yksikkökustannusten välillä on suuria eroja sekä kunnittain että kunnan eri työyksiköiden kesken vertailtaessa suhteellisen samankaltaisia yksiköitä.
Kuntaliiton KuntaSuomi
2004 -tutkimusohjelmaan kuuluvassa
tutkimuksessa on tarkasteltu 189 kunnallista
työyhteisöä ja näiden yksikkökustannuksia 47
kunnassa.
Tarkastelun kohteena olivat sosiaali- ja
terveydenhuollon osalta kunnalliset vanhainkodit,
lasten päiväkodit, kotipalvelu ja kotisairaanhoito
sekä terveyskeskusten vuodeosastot.
Sivistystoimessa edustettuina ovat ala- ja
yläasteet, lukiot ja kirjastot.
Suurimmat kustannuserot esiintyvät sosiaali- ja
terveyspalvelujen toiminnoissa;
kotipalveluyksiköissä, terveyskeskusten
vuodeosastoilla, päiväkodeissa ja vanhainkodeissa.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen yksiköiden
väliset suuret kustannuserot johtuvat mm.
käyttöasteessa, henkilöstörakenteessa ja
toiminnan eriytyneisyydessä esiintyvistä eroista.
Tehokkuusmarginaali, johon periaatteessa
pystytään vaikuttamaan toimintaa uudelleen
organisoimalla, on suurin vuodeosastojen,
kotipalvelun sekä päiväkotien kohdalla.
Kotipalveluissa yksikön koon ja kustannusten
välisessä suhteessa on epäsystemaattisia
vaihteluja. Kustannukset nousevat yleensä
yksikön koon mukaan.
Tärkeimmäksi kustannuseroja selittäväksi seikaksi
muodostuu käyntien kesto.
Yksikkökustannusten eroihin vaikuttavat myös
etäisyydet.
Terveyskeskusten vuodeosastoilla kustannuksiin
vaikuttaa keskeisesti henkilöstön rakenne,
esimerkiksi siten, että korkeasti koulutetun
henkilökunnan suuri osuus heijastuu välittömästi
yksikkökustannuksiin.
Kustannusten kannalta
kriittisimpiä seikkoja ovat suuri hoidon tarve
kunnassa sekä potilaiden ikäjakauma.
Päiväkodeissa yksikön koko ei sinänsä selitä
kustannuseroja.
Kustannuksiin vaikuttavat välittömimmin
koulutetun henkilökunnan osuus sekä
ruokahuollon organisointi.
Ruoka- ja
kiinteistöhuollossa yhteistoiminnassa järjestetty
oheispalvelu on edullisempaa kuin oma toiminta.
Samankokoisissa päiväkotiyksiköissä esiintyvät
suuret kustannuserot viittaavat siihen, että
tehokkuudessa on eroja.
Kustannuksiin
vaikuttavat kuitenkin erityisen voimakkaasti 0-2
-vuotiaiden ja erityislasten osuudet, koululaisten
osuus osapäivätoiminnassa sekä oheispalvelut,
hoidon erikoistuminen ja aukioloajat.
Yksikön koko on keskeinen kustannuksiin
vaikuttava tekijä lähinnä vanhainkodeissa ja
peruskoulujen toiminnassa. Molemmissa
kustannukset ovat keskimääräistä alhaisempia
suurissa yksiköissä.
Vanhainkodeissa
ääritapausten erot ovat kuitenkin suuret.
Kustannusvaihtelut ovat selvästi suurimmat
pienten vanhainkotien ryhmässä.
Koulujen kustannuksissa selkeät erot
Kuntien rakenteeseen liittyvien eroavaisuuksien
vaikutus ilmenee selkeimmin koulujen
yksikkökustannuksissa.
Kunnan koulurakenne
vaikuttaa varsinkin ala-asteiden tapauksessa
ratkaisevalla tavalla kustannuksiin ja heijastuu
varsinkin pienten kuntien korkeina oheistoiminnan
kustannuksina.
Koulutoimessa käyttökustannukset
yleensä laskevat kunnan koon kasvaessa.
Varsinkin ala-asteiden kohdalla suuret yksiköt
ovat edullisempia.
Opetuskustannuksina mitattuina kustannuserot
kuitenkin tasoittuvat huomattavasti.
Myös lukioiden osalta niin oppilaskohtaiset
käyttömenot kuin myös oppilaskohtaiset
opetusmenot laskevat kuntakoon kasvaessa.
Kaikkien koulumuotojen pienissä yksiköissä on
oheistoiminnoista, hallinnosta, kuljetuksesta sekä
omaan toimintaan perustuvasta ruokahuollosta
johtuvien menojen kasautumisongelma.
Kirjastojen kohdalla on erittäin suuria
yksikkökustannuseroja varsinkin pienten
yksiköiden välillä. Keskeisimpiä kustannuksiin
vaikuttavia tekijöitä ovat taajama-aste ja
käyttöaste.
Keskeisin keino vaikuttaa tuottavuuslukuihin on
suhteuttaa työntekijöiden lukumäärä ja
aukioloajat todellisen käyttöasteen kanssa, eli
palvelujen käytön ja voimavarojen
tasapainottaminen.
Kustannuksia alentavat tekijät vaikuttavat
usein työilmapiiriä heikentävästi
Yksikkökustannusten ja työtyytyväisyyden
välisessä tarkastelussa ilmenee, että tekijät,
jotka vaikuttavat kustannuksia alentavasti, hyvin
helposti toimivat työilmapiiriä heikentävästi.
Tasapaino työn vaativuuteen vaikuttavien
tekijöiden (asiakkaiden tai lasten lukumäärä,
ikäjakauma, asiakasvaihtuvuus) sekä toisaalta
henkilöstön lukumäärän ja koulutustason välillä
on herkkä.
Käsitykset siitä, missä määrin kustannuserot
johtuvat vaikeasti muutettavissa olevista
tekijöistä ja missä määrin syyt liittyvät sellaisiin
toiminnallisiin tehokkuuseroihin, joihin kunta tai
yksikkö ainakin periaatteessa pystyy itse
vaikuttamaan, vaihtelevat suuresti.
Tutkimuksen
tulokset viittaavat siihen, että olisi tarpeen käydä
tähänastista syvällisempää keskustelua olemassa
olevista kustannuseroista edellyttäen, että
samalla pystytään huomioimaan muitakin kuin
pelkkiä taloudellisuusnäkökohtia.
IA
17.3.2000
Politiikka -sivulle
|