Tytöt pärjäävät poikia paremmin
Koululaisten äidinkielten ja englannin oppimisessa alueellisia eroja
Opetushallitus on teettänyt arvioinnit peruskoululaisten oppimistuloksista äidinkielissä sekä englannissa. Raportin mukaan erityistä huomiota olisi syytä kiinnittää Lapin koulujen äidinkielen opetukseen.
Peruskoulun oppimistulosten viimekeväinen arviointi osoitti
Pohjois-Suomen koululaisten lukemisen ja kirjoittamisen taidot muita
heikommiksi. Parhaiten äidinkielessä pärjäävät itä-suomalaiset tytöt.
Tytöt menestyivät muutenkin selvästi poikia paremmin.
Tyttöjen ja poikien erot näkyivät kummankin kotimaisen kielen kohdalla
eli niin suomea kuin ruotsia äidinkielenään puhuvien joukossa tytöt
menestyivät paremmin. Ruotsia äidinkielenään puhuvien joukossa ei
alueellisia eroja merkittävästi esiintynyt.
Arvioinnissa erot olivat varsin lieviä, mutta siitä huolimatta
tilanteeseen puuttumista pidetään tarpeellisena.
Äidinkielen opiskelun jaksottaisuus vaikuttaa oppimistuloksiin.
Jaksoittain opiskelleet yhdeksäsluokkalaiset menestyivät
keskimäärin heikommin kuin oppilaat, joiden lukujärjestyksessä
äidinkieltä on tasaisesti ympäri vuoden.
Lisäksi kouluun hankitun kirjallisuuden määrällä on raportin mukaan
vaikutusta oppimistuloksiin.
Viime keväänä suoritetussa oppimisarvioinnissa selvitettiin myös
peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten englannin taitoja. Alueelliset
väliset erot havaittiin melko suuriksi. Englannin osaaminen oli niinikään
heikointa pohjoisessa.
Parhaat oppimistulokset saavutettiin Ahvenanmaalla ja
Etelä-Suomessa. Tytöt osasivat myös englantia poikia paremmin.
Lukutaito ei niin hyvä kuin uskotaan
Maan eri osissa tehdyissä oppimistulosten arviointien yli 5000
oppilaan otoksen mukaan äidinkielen taidot olivat melko hyviä ja
englannin taidot tyydyttäviä.
Ruotsinkielisten ja suomenkielisten oppilaiden äidinkielen taidoissa
ei löytynyt suuria eroja. Sen sijaan englantia ruotsinkieliset
näyttävät sen sijaan oppivan suomenkielisiä tehokkaammin.
Alue-erojen lisäksi äidinkielen oppimisessa huomiota kiinnittyy myös
ammattioppiin aikovien poikien luku- ja kirjoitustaitoon, joka ei
ollut keskimäärin edes tyydyttävä.
Raportin mukaan peruskoululaisten lukutaito ei yleensäkään ollut
aivan niin erinomainen kuin ehkä uskotaan. Lisäksi arvioitsijoiden
mukaan on tarpeellista pohtia luku- ja kirjoitustaidon perustan
vahvistamista 5. ja 6. luokalta alkaen, jotta yläluokilla päästäisiin
nykyistä tehokkaampaan työhön.
Arvioinnissa käytetyss kokeessa ymmärrettiin parhaiten kertovia
tekstejä, heikoimmin argumentoivaa asiatekstiä. Tiedonhaku
osoittautui helmpommaksi kuin päättely ja arviointi tekstin
perusteella. Kirjoituskokeessa ongelmia aiheuttivat yhdyssanat ja
välimerkit.
Englannin kielessä koululaisilta puhe luistaa ja teksti
ymmärretään. Vaikeimpia osa-alueita ovat kuullun ymmärtäminen sekä
oman tekstin tuottaminen.
Suomi mukana OECD:n monivuotisessa arvioinnissa
Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD on
käynnistänyt kansainvälisen oppimistulosten arvioinnin, PISA:n (Programme for
International Student Assessment).
Vuoteen 2008 saakka jatkuvassa PISA:ssa
arvioidaan lukutaidon, matematiikan ja luonnontieteellisen opetuksen
perillemenoa. Myös näitä osa-alueita yhdistäviä ajattelutaitoja, tietoja ja
valmiuksia arvioidaan.
Arviointi tuottaa erilaisia indikaattoreita, jotka on luokiteltu
kolmeen ryhmään.
Perusindikaattorit kuvaavat tietojen, taitojen ja
valmiuksien perustasoa, kehysindikaattorit kuvaavat osaamisen yhteyksiä
taloudellisiin, sosiaalisiin, kulttuurisiin ja koulutuksellisiin
taustatekijöihin sekä muutosindikaattorit rakentuvat vuosien aikana, kun
arviointeja toistetaan.
Arvioinnin tuloksia julkaistaan kolmen vuoden välein.
PISA antaa
tilaisuuden verrata koulutusjärjestelmän tuloksellisuutta muiden maiden
saavutuksiin. Lisäksi projekti antaa välineitä kansallisen arvioinnin laadun
kohottamiselle. Vertailujen avulla voidaan kehittää opiskelumenetelmiä,
koulujen oppimisympäristöjä, voimavarojen jakoa sekä koko
koulutusjärjestelmää.
PISA:n ensimmäiseen vaiheeseen osallistuu 34 maata. Suomesta
mukana on 5 000 oppilasta 150 koulusta.
VT
17.3.2000
Kotimaa -sivulle
|