Venäjän viennistä viidennes välitysvientiä
Tavaran kauttakuljetusten merkitys Suomelle vähäinen
Suomen Venäjän viennistä noin viidennes on välitysvientiä eli muualta maailmasta tulevien tavaroiden vientiä itänaapuriin, ilmenee Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen Etlan keskiviikkona julkistamasta selvityksestä.
Suomen kautta itään kulkee mm. elintarvikkeita,
kodinkoneita ja kosmetiikkaa, jotka on
valmistettu usein Aasiassa tai muissa EU-maissa
kuten Saksassa tai Italiassa. Myös auton varaosia
rahdataan runsaasti Venäjälle Suomen kautta.
Suuri osa välitysviennistä suuntautuu Pietarin ja
Moskovan alueille. Välitysviennin suuruudeksi
arvioidaan pari miljardia markkaa, mikä on noin
prosentti koko Suomen viennistä.
Etla selvitti samassa tutkimuksessa Suomen
kautta Venäjälle tai Venäjältä länteen kulkevan
tavaraliikenteen eli ns. transitoliikenteen määrää
ja merkitystä.
Suomen kansantalouden näkökulmasta
transitoliikenteen merkitys on tutkija Mika
Widgrenin mukaan mitätön, noin promillen
luokkaa, mutta alueellisesti - ennen muuta
Kymenlaaksossa - kohtalainen. Kontti- ja
rekkaralli työllistää Suomessa parituhatta ihmistä.
Haminan, Kotkan, Helsingin ja Kokkolan satamille
Venäjän-liikenne on sievoinen lisätulon lähde.
Etlan selvityksen perusteella näyttää, ettei
Suomesta muodostunut sellaista porttia idän ja
lännen välillä, kuin 90-luvun
gateway-innostuksessa haaveiltiin.
- Ehkä pääasia ei ollut tavaranvälitys, vaan
matkustus ja investoinnit, Widgren pohdiskeli
Transitoliikenne ja välityskauppa Venäjälle
-teoksen julkistamistilaisuudessa. Hän on
kirjoittanut teoksen yhdessä Hannu Arkonsuon ja
Ville Kaitilan kanssa.
Transito pudonnut 90-luvulta lähtien
Suomen kautta matkaavien transitokuljetusten
tonnimäärä on laskenut roimasti 90-luvun
alkupuolelta.
Jo neuvostoaikana viiteen miljoonaan vuositonniin
kohonnut määrä kääntyi laskuun vuodesta 1994
alkaen, kun Venäjä etsi länsivientiään varten
Suomea halvempia reittejä.
Venäjä vie Itämeren
kautta länteen öljytuotteiden lisäksi mm.
kemikaaleja, lannoitteita ja malmeja.
Kuljetuksia vähensi lisäksi ruplan toissavuotinen
romahdus. Useita vuosia nopeasti kasvanut
Venäjän tuonti putosi puoleen, mikä näkyi
Suomen satamissa ja teillä.
Suomelle on jäänyt viitisen prosenttia kaikista
Venäjän Itämeren kautta itään ja länteen
liikkuvasta transitokuljetuksista. Sen sijaan
lännestä Venäjälle kulkevasta tavaravirrasta noin
15 prosenttia matkaa määränpäähänsä Suomen
kautta.
Etlan tutkijoiden mukaan turvallisena tunnettua
Suomea suositaan arvotavaroiden kuljetuksissa,
mutta Suomen kilpailukykyä heikentävät
kilpailijoihin - Baltian maihin, Puolaan ja Venäjän
omiin satamiin - nähden korkeat
työvoimakustannukset.
Suomen etuna on se, että
se on EU-maa, sillä on pitkä maaraja Venäjän
kanssa ja kuljetuspalvelut ovat tunnetusti
luotettavia.
- Viro on Suomen pahin kilpailija, Arkonsuo arvioi.
Kilpailu satamien kesken on kiristymässä
entisestään, kun monet satamat Baltiassa ja
Pietari parantavat kontinkäsittelykapasiteettiaan.
Suomalaiset kuljetusliikkeet puolestaan ovat
pyrkineet painamaan työvoimakustannuksia alas
perustamalla yrityksiä rajan taakse, minkä takia
yhä useampaa Suomesta Venäjälle lähtevää
kuormaa ajaa ulkomainen kuljettaja Venäjälle tai
Baltiaan rekisteröidyllä rekalla.
STT-MH
7.4.2000
Talous -sivulle
|