Satayksi patenttiratkaisua kouluongelmiin
Ongelmaoppilaista on julkaistu oma ohjekirjansa opettajille. Kun koulussa kiusataan, kun oppilas oppii hitaasti tai vanhemmat heittäytyvät hankaliksi, kirjasta Satayksi kouluongelmaa voi etsiä neuvoa kuin kodinkonemanuaalista ikään.
Siis: lukivaikeuksista kärsivä tarvitsee vieraiden kielten
opiskeluunsa aikaa, lintsaamisesta kannattaa huolestua
tosissaan
vasta kun se on toistuvaa, aggressiivinen lapsi kaipaa yhtä
lailla
välittämistä ja onnistumisen tunnetta kuin rajojen
asettamista ja
keskustelua.
Eikä opettaja ole vastuussa yleisten kasvatusohjeiden
jakamisesta
vanhemmille tai velvollinen sietämään oppilaan loukkaavaa
kielenkäyttöä, valaisee opas.
Editan julkaiseman kirjan ovat kirjoittaneet
erityisopettajat Ulla-Maija
Ekebom ja Riitta Tulusto sekä koulupsykologi
Merja Helin.
Neuvot on kerätty 36:lta kirjaa varten haastatellulta
asiantuntijalta, joiden
joukossa on niin opettajia, psykologeja ja tutkijoita kuin
nuorisopoliisi,
foniatri ja lakimieskin.
Käsitellyksi tulevat esimerkiksi nuorten rikkeet,
päihteiden käyttö, syömishäiriöt, maahanmuuttajaoppilaat,
sairaalaopetus,
käheä-äänisyys, henkilökohtaiset opinto-ohjelmat HOPO:t sekä
vuosiluokkiin sitomaton koulunkäynti eli VSOP-kokeilu.
Apua tässä ja nyt
Yhdessä suhteessa koulunuorison käyttöohjeet poikkeavat
useimmista
teknisistä manuaaleista: selvän saa ilman suurempia
ponnisteluja. Eri asia
sitten lienee, toimivatko lapset ja nuoret ohjeiden mukaan
yhtä hyvin tai
huonosti kuin videot ja muut vempaimet.
Psykologi Merja Helin sanoo kirjan pyrkivän tarjoamaan
nimenomaan
lyhyitä, uusimpien käsitysten mukaisia, nopeasti
toteutettavia
ohjeita.
- On paljon asioita, joihin voi yksinkertaisin keinoin
tarjota ainakin
helpotusta. Lisäksi saatetaan tarvita muuta puuttumista,
ehkä pidempää
hoitoa. Aina on kuitenkin syytä lähteä siitä, miten voi
auttaa tässä ja nyt,
Helin huomauttaa.
Tervejärkinen suhtautuminen elämän rajuihin kriiseihin voisi
ehkä olla
lohduksi myös kotona. Monessa pulmatilanteessa tekijät
vetävätkin
vanhemmat mukaan lastensa kasvattamiseen.
Esimerkiksi lukuinnostuksen herättelyyn ja
tarkkaavaisuushäiriöisten
lasten kasvatukseen annetaan yksityiskohtaisia vihjeitä.
Helinin mukaan tekijät päätyivät valottamaan asioita myös
perheen
näkökulmasta, koska he kaikki joutuvat työssään
käsittelemään asioita
opettajien lisäksi vanhempien kanssa.
STT-VT
7.4.2000
Kotimaa -sivulle
|