Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Satayksi patenttiratkaisua kouluongelmiin



Ongelmaoppilaista on julkaistu oma ohjekirjansa opettajille. Kun koulussa kiusataan, kun oppilas oppii hitaasti tai vanhemmat heittäytyvät hankaliksi, kirjasta Satayksi kouluongelmaa voi etsiä neuvoa kuin kodinkonemanuaalista ikään.


Siis: lukivaikeuksista kärsivä tarvitsee vieraiden kielten opiskeluunsa aikaa, lintsaamisesta kannattaa huolestua tosissaan vasta kun se on toistuvaa, aggressiivinen lapsi kaipaa yhtä lailla välittämistä ja onnistumisen tunnetta kuin rajojen asettamista ja keskustelua.

Eikä opettaja ole vastuussa yleisten kasvatusohjeiden jakamisesta vanhemmille tai velvollinen sietämään oppilaan loukkaavaa kielenkäyttöä, valaisee opas.

Editan julkaiseman kirjan ovat kirjoittaneet erityisopettajat Ulla-Maija Ekebom ja Riitta Tulusto sekä koulupsykologi Merja Helin.

Neuvot on kerätty 36:lta kirjaa varten haastatellulta asiantuntijalta, joiden joukossa on niin opettajia, psykologeja ja tutkijoita kuin nuorisopoliisi, foniatri ja lakimieskin.

Käsitellyksi tulevat esimerkiksi nuorten rikkeet, päihteiden käyttö, syömishäiriöt, maahanmuuttajaoppilaat, sairaalaopetus, käheä-äänisyys, henkilökohtaiset opinto-ohjelmat HOPO:t sekä vuosiluokkiin sitomaton koulunkäynti eli VSOP-kokeilu.


Apua tässä ja nyt

Yhdessä suhteessa koulunuorison käyttöohjeet poikkeavat useimmista teknisistä manuaaleista: selvän saa ilman suurempia ponnisteluja. Eri asia sitten lienee, toimivatko lapset ja nuoret ohjeiden mukaan yhtä hyvin tai huonosti kuin videot ja muut vempaimet.

Psykologi Merja Helin sanoo kirjan pyrkivän tarjoamaan nimenomaan lyhyitä, uusimpien käsitysten mukaisia, nopeasti toteutettavia ohjeita.

- On paljon asioita, joihin voi yksinkertaisin keinoin tarjota ainakin helpotusta. Lisäksi saatetaan tarvita muuta puuttumista, ehkä pidempää hoitoa. Aina on kuitenkin syytä lähteä siitä, miten voi auttaa tässä ja nyt, Helin huomauttaa.

Tervejärkinen suhtautuminen elämän rajuihin kriiseihin voisi ehkä olla lohduksi myös kotona. Monessa pulmatilanteessa tekijät vetävätkin vanhemmat mukaan lastensa kasvattamiseen.

Esimerkiksi lukuinnostuksen herättelyyn ja tarkkaavaisuushäiriöisten lasten kasvatukseen annetaan yksityiskohtaisia vihjeitä.

Helinin mukaan tekijät päätyivät valottamaan asioita myös perheen näkökulmasta, koska he kaikki joutuvat työssään käsittelemään asioita opettajien lisäksi vanhempien kanssa.

STT-VT
7.4.2000


Kotimaa -sivulle