Muut lehdet perjantaina 31.3.2000
Katsaus lehtien pääkirjoituksiin perjantaina 31.3.2000
Aamulehti pohtii bensan hintaa
Öljyntuottajamaiden järjestön Opecin ministerit päättivät kovan kädenväännön jälkeen nostaa raakaöljyn tuotantoa 1,45 miljoonaa tynnyriä päivässä.
Yhdysvaltain painostuksesta närkästynyt Iran irtaantui ruodusta,
mutta aikoo täyttää oman nostetun kiintiönsä. Kukapa sitä rahasta
noin vain luopuisi, vaikka USA kuuluu Iranin mukaan yhä pahuuden
voimiin ja käyttää öljyä "jalkapallona vaalipolitiikassa".
Opecin päätös oli helpotus kuluttajille, vaikka tuotannon nosto jäikin toivottua pienemmäksi. Erään laskelman mukaan markkinoiden rauhoittamiseen ja varastojen täyttämiseen tarvittaisiin kolmen miljoonan tynnyrin lisätuotanto päivässä.
Myös hintakehitys on edelleen epävarma, mutta ainakin
shokkikorotukset raakaöljymarkkinoilla lienevät toistaiseksi
taaksejäänyttä elämää.
Opec aikoo kuitenkin poikkeuksellisesti jo kesäkuussa arvioida
tilannetta uudelleen. Selväkielellä se tarkoittanee
tuotantorajoitusten palauttamista, jos hinta putoaa liian
alas. Tavoitteena on 20-25 dollarin taso, joka hyväksytään laajasti
myös kuluttajamaissa.
Yhdysvaltain raju kampanja hintojen alentamiseksi liittyy
presidentinvaaleihin. Bensan kallistuminen on jo aiheuttanut kiivaita
vastalauseita autoilun emämaassa: on jouduttu maksamaan jopa
uskomattomat 2,50 markkaa litralta!
Mutta huolta kannetaan myös inflaatiosta, ja sama tuska näkyy
meilläkin. Öljyn kallistuminen on ollut tärkeimpiä syitä
huolestuttavalle hintatason nousulle. Samalla se on kasvattanut
kuljetuskustannuksia, minkä käynnissä olevan lakon osapuolet hyvin
tietävät.
Viisainta on olla odottamatta liikoja Opecin päätökseltä. Bensan
litrahinta pysynee meillä 6,50-7 markan haarukassa; kipeän korkeana
ja monille epätasa-arvoa luovana.
Hallitus aikoo hiukan helpottaa taakkaa nostamalla matkakustannusten
vähennysoikeuden ylärajaa 5 000 markkaa. Se koskee kuitenkin kovin
harvoja.
Hämeen Sanomat peräänkuuluttaa julkista keskustelua tuomioista
Sisäministeri Kari Häkämies (kok.) vaati tiistaina tuomareita
keskustelemaan avoimesti muun muassa väkivaltarikoksista annetuista
ja annettavista tuomiosta ja niiden perusteista.
Niin ikään Häkämies
ihmetteli eduskunnan rikoslakikeskustelun yhteydessä, miksi etenkin
törkeistä väkivaltarikoksista annetaan paljon lievempiä rangaistuksia
kuin lakiin on kirjoitettu.
Myös oikeusministeri Johannes Koskinen (sd.) on Häkämiehen kanssa samoilla linjoilla. Koskinen sanoi ihmetelleensä "yksittäisiä, käsittämättömiä tuomioita". Niistä on hänen mielestään syytä julkisesti keskustella.
Kansalaisten luottamus tuomioistuimiin on ollut 1990-luvulla useaan
otteeseen kovalla koetuksella. Todellisuudessa se on laskenut.
Oikeusministeri Koskisen arvion mukaan kansalaisten uskoa ovat
heikentäneet erityisesti eräät isot talousrikollisuuteen liittyneet
oikeudenkäynnit, joissa ei ole kyetty näyttämään rikosta
tapahtuneeksi, eikä syyllisiksi epäiltyjä ole voitu tuomita.
Koskinen on varmasti oikeassa. Toisaalta luottamusta oikeuslaitokseen
on murentanut myös se, että tuomiota eri puolilla maata - varsinkin
väkivaltarikoksista - ovat olleet huomiota herättävän erilaisia.
Ministereiden peräänkuuluttama avoin keskustelu tuomioista ja etenkin
niiden perusteluista on aivan paikallaan. Turhaan ei oikeusministeri
Koskinen vaatinut Hämeen Sanomien haastattelussa tuomioistuimia
kiinnittämään nykyistä suurempaa huomiota päätöksiin ja ennen kaikkea
niiden perusteluihin.
Kansalaisten luottamuksen nostamisen ja
oikeudenmukaisuuskäsityksen vahvistamisenkin vuoksi keskustelu on
tervetullut.
Pahoinpitelyt, varsinkin törkeiksi luokiteltavat, ja perheväkivalta
ovat kasvussa. Usein pahoinpitelyyn syyllistyvä on rikoksen uusija,
mahdollisesti jo ainakin yhden vankilatuomion kärsinyt tai
ehdolliseen vankeusrangaistukseen tuomittu. Rikoksen uusijaa pitääkin
käsitellä kovemmalla kädellä kuin ensikertalaista.
Eittämättä eduskunnan tahto, lain kirjain, ja oikeuksien päätökset
ovat usein ristiriidassa keskenään. Kun keskustelu asiasta on nyt
alkanut, olisi seuraavaksi paikallaan selvittää, miksi näin on.
Miksi tuomarikunta tapauksessa kuin tapauksessa soveltaa lievempää
rangaistusasteikkoa kuin on mahdollista. Tuomarien on hyvä astua ulos
kuorestaan ja kertoa omat perustelunsa. Hiljaisuus on rikottava!
Jos myös eduskunta on pääosin tyytymätön vakavien rikosten
tuomioihin, sen on syytä ilmaista kantansa rangaistusten linjasta,
mikä on oikea ja oikeudenmukainen tuomio.
Ilkka
vaatii hallitusta lopettamaan lymyilyn sovittelijan selän takana
Pitkittyessään kuljetusalan ja satamien lakot saavat
aikaan suurta kansantaloudellista vahinkoa. Kysymys ei ole pelkästään
työ- tai koulumatkoista tai siitä saako kaupoista banaaneja, vaan
SAK-lainen Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto avainryhmineen ja
tukilakkoilijoineen saa lyhyessä ajassa aikaan pahoja häiriöitä
teollisuuteen.
Kun satamat hiljenevät ja raaka-aine- ja tavarakuljetukset loppuvat,
osa tehtaista pysähtyy.
On laskettu, että työtaistelutoimista aiheutuu noin miljardin markan
menetykset vuorokaudessa. Tämä osoittaa, etteivät älyttömät
työtaistelutoimet ole missään suhteessa seurauksiin.
Kuljetusalan työtaisteluihin kuuluu monta kummallisuutta, joista yksi
on se, että lakon ja työsulun lopettamiseen tähdänneen viime hetken
sovintoesityksen kaatoi lopulta työnantajapuoli.
Autoliikenteen
työnantajaliitto piti esitystä yksiselitteisesti alalle liian
kalliina. Laskelmien mukaan sovintoesityksen kustannusvaikutukset
olisivat olleet kaksinkertaiset talven yleiseen linjaan verrattuna.
Sovittelumenettelyyn kuuluu, että valtakunnansovittelija Juhani
Saloniuksen oli pakko sovintoesitys tehdä, vaikka hän kokeneena
työmarkkinavaikuttajana tiesi etukäteen, ettei työnantajapuoli sitä
niele.
Maksajan sietoraja tuli testatuksi, joka on myötäpuolenkin
syytä rekisteröidä. Esitys koski kymmenen kuukauden mittaista
sopimusta. Sopimuskauden venyttäminen kahteen tai kolmeen vuoteen
tarjonnee mahdollisuuksia sovinnon etsimiselle.
Paitsi sovintoesityksen liian kova hinta työnantajapuolen maljan
täyttymistä joudutti AKT:n käyttämä taktiikka, jota
työnantajapuolella on luonnehdittu mainesanoilla "röyhkeää",
"häikäilemätöntä", "kiristystä".
Työnantajien suuttumuksen ymmärtää, sillä AKT:n pitkin talvea
käyttämät painostustoimet, lakot, tukilakot, tukilakkojen tukilakot,
sympatialakot, boikotit, toimintapäivät ja muut tehdään mitä halutaan
-meinigin mukaiset temput eivät sovi järjestäytyneeseen,
sivistyneeseen ja reiluun työmarkkinakäytäntöön, vaan ovat ikään kuin
joistakin rikollisjoukkioiden käsikirjoista poimittuja.
Kenellekään
ei ole tähänkään päivään asti ollut epäselvää, etteikö AKT saa
halutessaan koko maata polvilleen, mutta jossakin luulisi tulevan
rajan vastaan.
Onko muun yhteiskunnan todella voimattomana
seurattava, kun sen muutamat avainryhmät ryhtyvät häikäilemättömästi
kiristämään itselleen muita suurempia etuisuuksia? On syytä muistaa,
että peräti yli 90 prosenttia palkansaajista on jo sopimuksissa,
joita nyt AKT pitää pilkkanaan.
Järjestäytyneet työmarkkinat ja muun muassa lakko-oikeus ovat
oleellinen osa demokraattista yhteiskuntaa, mutta myös demokratialla
on oltava oikeus itsepuolustukseen.
Työtaisteluita ja työrauhaa
koskevat lait eivät ole kohdallaan, jos pienet avainryhmät pystyvät
porsaanreikiä käyttämällä panemaan koko yhteiskunnan sekaisin ja
aiheuttamaan miljardien markkojen vahingot täysin sivullisille.
AKT:n käynnistämät työmarkkinarettelöt ovat järkyttävä esimerkki
vastuullisten työmarkkinajohtajien surkeasta ammatti- ja
neuvottelutaidosta sekä ylipöhöttyneestä, elävästä elämästä
vieraantuneesta vallantäyteydestä. Rettelön saa aina pystyyn, mutta
sopiminen vaatii osaamista.
SAK:n sosialidemokraattiselta johdolta, maan hallituksen
sosialidemokraattiselta pääministeriltä ja SDP:n riveistä nousseelta
tasavallan presidentiltä onkin kysyttävä, tämäkö on se uljas
sopimusyhteiskunta, jota te kerroitte äskeisissä presidentinvaaleissa
puolustavanne?
Kolmikannan nimiin vannova Lipposen hallitus ei voi enää paeta
valtakunnansovittelijan selän taakse ja huutaa, että lakko-oikeus on
pyhä ja koskematon, vaan hallituksen on astuttava etulinjaan ja
yritettävä saada mielettömät mittasuhteet saanut työtaistelu
loppumaan mahdollisimman pian.
Hallituksen on toimittava jo senkin vuoksi, että viime kädessä
kokonaisvastuu maan asioista, ei pelkästään talouspolitiikasta, on
demokratiassa aina poliittisella johdolla. Diktatuurit ovat erikseen.
Kainuun
Sanomat pohtii miten Euroopan Neuvosto tuomitsee Venäjän
Euroopan Neuvosto (EN) on ensi viikolla kovan edessä:
Venäjä pitäisi tuomita ihmisoikeusloukkauksista Tshetsheniassa, mutta
miten. Asia oli esillä jo tammikuussa ilman tulosta.
Euroopan Neuvoston jäsenille on ilmiselvää, että Venäjä on rikkonut hyväksymäänsä ihmisoikeussopimusta. Venäjä on kuitenkin toista mieltä. Terroristijahti on oikeutettu, ja kovia otteita käytettäessä voi sattua yksittäisiä raakuuksia.
Tosiasiassa Tshetsheniassa on käyty ja käydään sotaa Venäjän
yhtenäisyydestä. Tshetsheniaa on pidettävä osana Venäjää. Separatismi
on nujerrettava. Samalla on annettu koko ympäristön
itsenäisyyshaaveilijoille esimerkki siitä, miten irrottautumista
yrittäville käy.
Esimerkiksi pääkaupunki Groznyin kohtalo osoittaa, että operaatio ei
ole pelkkää terroristien jahtaamista. Aikoinaan puolen miljoonan
asukkaan kaupunki on raunioita ja tuhkaa. Kaikki sen asukkaat eivät
ole terroristeja.
Tshetshenia on tiukasti suljettu maa. Puolueettomien tarkkailijoiden
ja toimittajien vapaa liikkuminen on estetty. EN:n valtuuskunnan
vierailu alueella tapahtui tiukasti venäläisten
ohjauksessa.
Valtuuskunnan käynnistä ns. suodatusleirillä kerrotaan,
että leiriltä oli siirretty suuri joukko vankeja muualle, eivätkä
jäljelle jääneet ilmeisesti uskaltaneet puhua kidutuksista ja
surmatöistä.
Ihmisoikeusrikoksia on kaiken kaikkiaan vaikea aukottomasti
todistaa. Luotettavin epävirallisista ihmisoikeusjärjestöistä,
Amnesty International, on raportoinut useista sen mielestä
todistetuista raakuuksista.
Jonkinlainen totuus saataisiin virallisessa kansainvälisessä
selvityksessä, mutta Venäjä halunnee itse johtaa niitä ja asettaa
tutkijoille rajat. Tämä on pääteltävissä EN:n ja Venäjän
tähänastisista yhteyksistä.
Euroopan Neuvosto voi joko erottaa Venäjän jäsenyydestään tai tehdä
jotakin lievempää. On puhuttu määräaikaisesta erosta, jonka aikana
puolueeton kansainvälinen selvitys tehtäisiin.
EN menettää kasvonsa, jos se ei tee mitään. Jos se menettelee liian
jyrkästi, Venäjä itse voi erota ja syyttää länttä Venäjän vastaisesta
liitosta.
Samalla EN ja kansainvälinen yhteisö yleensäkin menettävät
puhevaltansa. On syytä pelätä, että jyrkkä tuomio nostattaa uusia
kiihkokansallisia voimia. Venäläisten suuri enemmistö on kannattanut
sotaa, jos kohta tiedotusvälineiden ohjailemana.
Suo siellä, vetelä täällä. Balkanin tapahtumat ovat opettaneet, että sivistynyt Eurooppa ei ole juuri mitään oppinut toisen maailmansodan kauheuksien jälkeen.
Euroopan Neuvoston tuleva päätös ei ole yhdentekevä Suomelle. Tässä
yhteydessä voi muistella Urho Kekkosen ohjetta toimia
kansainvälisissä kiistoissa mieluummin lääkärinä kuin
tuomarina.
Mikään konflikti ei ole aikaisempien toisinto eikä maailma
ole sama kuin kylmän sodan aikana. Silti sopii epäillä, että Euroopan
suuretkaan vallat eivät hevin riko välejään Venäjään. Se olisi kova
isku uuden presidentin kasvoille.
EN:n päätöstä on peilattava myös tapauksiin, joissa ihmisoikeuksia on saanut rikkoa kenenkään puuttumatta. Amnestyn tuore raportti Saudi-Arabian ihmisoikeustilanteesta on tästä todiste. Saako länteen sijoittava upporikas öljymaa hiljaisen anteeksiannon.
Vertaus Tshetshenian joukkotuhoon on kohtuuton, mutta jostakin on löydettävä raja, jonka toisella puolella luetaan tuomiot kaikille lännen etuihin katsomatta. Muuten ihmisoikeuskeskustelulta putoaa pohja.
Koonnut: TK
Muut lehdet -sivulle
|