Finnvera: Suomessa samat takuupelisäännöt kuin kilpailijamaissa
Valtion takuita hoitavassa Finnverassa hämmästellään Suomen telakkateollisuuden nokkamiehen Martin Saarikankaan puheita siitä, ettei Finnveralla olisi samanlaisia valtuuksia takuiden järjestämiseen kuin kilpailijamaissa.
Saarikangas sanoi torstain tiedotustilaisuudessa,
että laivanrakennus Suomessa voi jatkua vain, jos
rakennusaikaisen rahoituksen valtion takuut
saadaan samanlaisiksi kuin kilpailijamaissa.
Liiketoimintajohtaja Topi Vesteri Finnverasta
sanoi, että tarvittaessa Finnveralla on jo
mahdollisuudet nostaa takuut jopa sataan
prosenttiin. Hänen mukaansa on kuitenkin eri
asia, kuinka järkevää se on.
Vesteri tähdensi, että Finnvera ja sen edeltäjät
ovat lähteneet koko ajan riskin jakamisesta. Se
näkyy myös Finnveran sisäisissä pelisäännöissä.
- On lähdetty siitä, että valtion eli viime kädessä
veronmaksajien vastuulla olevan vienti- ja
erityistakaustoiminnan on oltava pitkällä
aikavälillä kannattavaa, hän sanoi.
Vesterin mukaan tasapainoinen riskinjako
tarkoittaa, että mukana ovat viejäyritys,
rahoittajapankit, yrityksen omistajat ja Finnvera.
"Valmius merkittävään
rooliin rahoittajana"
Vesteri ei suostu tarkentamaan, millaisesta
järjestelystä nyt on ollut puhetta.
- Yleensä me
emme voi keskustella asiakkaiden asioista
mitään. Nyt kun asiakas on ilmoittanut
hakeneensa takuita, sanomme edes tämän verran
yleisistä periaatteista, Vesteri selvitti.
Hänen mukaansa neuvotteluja rahoituksen
järjestämisestä on käyty rakentavassa hengessä,
ja Finnvera on varautunut merkittävään rooliin
Kvaerner Masa-Yardsin rahoituksen riskien
kantajana.
Hänen mukaansa myöskään vastaisuudessa ei ole
tarvetta pelisääntöjen muuttamiseen.
- Valmistusaikaisessa käyttöpääomarahoituksessa
voimme nykyisenkin säännöstön puitteissa
myöntää luotonantajalle takuita aina sataan
prosenttiin asti. Tämä voi tulla kysymykseen
esimerkiksi silloin, kun takuuta haetaan vain
yksittäiseen alukseen, hän sanoi.
Saarikangas antoi ymmärtää, että Finnvera voisi
myöntää rakennusaikaiseeen rahoitukseen
korkeintaan 50 prosentin takuut, kun
kilpailijamaissa on mahdollista saada jopa 100
prosentin takuut.
OECD-säännöstö
ohjaa osaa tuesta
Vesterin mukaan Suomella ja kilpailijamailla on
hyvin samanlaiset pelisäännöt takuista. Hän
muistutti, että ostajalle myönnetyn pitkäaikaisen
lainan vakuudeksi annettuja takuita koskee jo
läntisten teollisuusmaiden järjestön OECD:n
säännöstö.
Nämä säännöt eivät koske rakennusaikaista
rahoitusta, mutta Vesterin mukaan niidenkään
"tuotesorttimentissa" ei ole juuri eroja.
Finnveralla oli viime vuoden lopussa
alusrahoitukseen liittyviä takuita yhteensä noin
3,5 miljardia markkaa. Mukana ovat sekä
Finnveran että sen edeltäjien myöntämät takuut
ja tarjoukset.
Finnveran koko vienti- ja erityistakuukanta oli 23
miljardia markkaa.
Viime vuoden alussa toimintansa aloittanut
erityisrahoitusyhtiö Finnvera koottiin Kerasta ja
valtiontakuukeskuksesta.
Mönkäre: Takuut
Finnveran asia
Kauppa- ja teollisuusministeri Sinikka Mönkäre
(sd.) tähdensi takuiden kuuluvan Finnveralle.
- Se
on täysin Finnveran ja Masa-Yardsin välinen asia.
Hän ei myöskään lähtenyt ottamaan kantaa
siihen, onko takuiden nostoon tarvetta.
- Finnveralla on asiantuntemus pohtia, onko se
mahdollista, turvallista ja kannattavaa, hän sanoi.
Mönkäre lisäsi lisäsi ottavansa kantaa asiaan
vasta, jos Finnveralta tulee jonkinlainen esitys.
Nyt sellaista ei ole.
- Jos Finnvera päätyy esittämään normaalista
poikkeavaa riskinottoa, niin asia on tuotava
valtioneuvoston ratkaistavaksi, ministeri sanoi.
Mönkäreen mielestä on myös tärkeää, että kaikki
EU-maat pitävät kiinni siitä, että telakoiden
tukeminen lopetetaan tämän vuoden loppuun
mennessä, kuten on sovittu.
- On kaikkien etu, että epäterveistä
tukijärjestelmistä päästään eroon, hän sanoi.
Mönkäre arveli, että tämän vuoden osalta
Suomessa telakkatukeen palattaneen lisäbudjetin
yhteydessä.
STT-MH
7.4.2000
Talous -sivulle
|