Yksityisistä turvallisuuspalveluista ehdotetaan säädettäväksi oma laki
Sisäasiainministeriö esittää, että kaikki keskeiset yksityisiä turvallisuuspalveluja koskevat säännökset koottaisiin yhteen lakiin. Uudistuksen tavoitteena on parantaa ihmisten oikeusturvaa ja turvallisuuspalveluja ostavien asiakkaiden kuluttajansuojaa.
Tavoitteena on myös selkeyttää julkisen vallan ja yksityisen turva-alan välistä työnjakoa ja tehostaa yhteistyötä. Näihin tavoitteisiin pyritään yksityisen turva-alan ohjausta ja valvontaa tehostamalla sekä koulutusjärjestelmää kehittämällä.
Yksityisillä turvallisuuspalveluilla laissa tarkoitettaisiin vartioimisliike- ja turvasuojaustoimintaa. Laki korvaisi nykyisin voimassaolevat vartioimisliikelain
ja yksityisetsivän ammatista annetun asetuksen.
Lakiesitys yksityisistä turvallisuuspalveluista on juuri lähtenyt lausuntokierrokselle. Esitys annettaneen eduskunnalle syksyllä.
Vartijoiden koulutusta lisättäisiin
Yksityisiä turvallisuuspalveluita koskevassa lakiesityksessä esitetään, että
vartijoiden koulutusta lisättäisiin ja kehitettäisiin. Myös väliaikaisilta
vartijoilta edellytettäisiin koulutusta.
Sisäasiainministeriön hyväksymällä
asetuksella säädettäisiin tarkemmin vartijoilta edellytettävän ammattitutkinnon
laajuudesta ja sisällöstä. Vartijaksi hakevan tulisi henkilökohtaisesti jättää
lupahakemus nykyiseen tapaan hakijan kotikunnan poliisilaitokselle.
Poliisilaitoksen tehtävänä olisi tarkistaa, että henkilö täyttää
koulutusvaatimukset ja että hän on luotettava ja tehtävään sopiva.
Vartijalla on nykyisellään jonkin verran jokamiehenoikeuksia laajemmat
paikalta poistamisoikeudet ja siihen liittyvät voimankäyttöoikeudet. Uudessa
laissa yksityisistä turvallisuuspalveluista vartijoiden toimivaltuudet rajoitettaisiin
lähtökohtaisesti jokamiehenoikeuksiin.
Työturvallisuussyistä johtuen vartijoille
ehdotetaan uutena, jokamiehenoikeuksiin kuulumattomana toimivaltuutena
oikeutta suorittaa turvallisuustarkastus. Tämä oikeus olisi rajoitettu jokamiehen
kiinniotto-oikeuden käyttämisen yhteyteen. Kiinniotetut ovat yhä useammin
aseistautuneita.
Vartijoiden tulisi jatkossakin välttää tarpeetonta voimankäyttövälineiden ja
koiran mukana pitämistä. Voimankäyttövälineet kannettaisiin edelleen asun
alla.
Ampuma-aseen, kaasusumuttimen ja koiran mukana pitäminen
sidottaisiin nykyistä selvemmin tehtäviin, joihin liittyy vaarallisen hyökkäyksen
tai vastarinnan uhka. Tällaisia tehtäviä olisivat lähinnä hälytysvartiointi,
arvokuljetukset ja henkivartiointi.
Asetta ja kaasusumutinta mukanaan pitäviltä
vartijoilta edellytettäisiin sisäasiainministeriön vahvistaman vartijan
asekoulutuksen suorittamista ja koiraa mukanaan pitäviltä
koiranohjaajakoulutusta. Vartijoita on Suomessa tällä hetkellä noin 4 000.
Valvontaa ja ohjausta tarkoitus tehostaa
Yksityisen turvallisuusalan valvontaa ja ohjausta ehdotetaan tehostettavaksi
perustamalla sisäasiainministeriön yhteyteen erillinen turvallisuusalan
valvontayksikkö.
Se vastaisi turvallisuusalan valvonnan valtakunnallisesta
ohjauksesta. Sille keskitettäisiin myös vartioimisliikelupien myöntäminen ja
vartioimisliikkeiden vastaavien hoitajien hyväksyminen.
Yksityisen turva-alan
valvontaa tehostettaisiin myös perustamalla valtakunnallinen poliisirekisteri
vartioimisliikkeistä ja niiden vastuuhenkilöistä ja vastaavista hoitajista sekä
vartijoista ja turvasuojaajista.
Vartioimisliikkeen vastaavan hoitajan vastuuta vartioimisliikkeen toiminnasta
korostettaisiin entisestään. Vastaavalta hoitajalta edellytettäisiin
turvallisuusvalvojan erikoisammattitutkinnon tiettyjen osien suorittamista.
Pitemmällä aikavälillä tavoitteena olisi, että enemmistö vastaavista hoitajista
olisi suorittanut kokonaisuudessaan turvallisuusvalvojan
erikoisammattitutkinnon.
Lakiesityksen mukaan osa yksityisetsivätoiminnan ja vartioimisliiketoiminnan
raja-alueelle sijoittuvasta toiminnasta siirrettäisiin selvästi
vartioimisliiketoimintaan kuuluvaksi. Tämä koskisi niin kutsuttua
koeostotoimintaa ja muita rikosten paljastamistehtäviä. Muilta osin nykyisestä
yksityisetsivätoiminnan luvanvaraisuudesta luovuttaisiin.
Työnjako selkeämmäksi
Yksityisistä turvallisuuspalveluista annettavan lain yhtenä päätarkoituksena on
selkeyttää julkisen vallan ja yksityisen turva-alan välistä työnjakoa.
Lakiesityksen mukaan vartioimisliikkeiden palveluksessa olevat vartijat saisivat
vastata vain yksityisen turvallisuuden ylläpitämisestä.
Yksityisen turva-alan ja julkisen vallan välistä yhteistyötä on tarkoitus tehostaa
perustamalla turvallisuusalan neuvottelukunta. Neuvottelukunnassa olisivat
edustettuina yksityisten turvallisuuspalvelujen tuottajat, palvelujen kuluttajat ja
turvallisuusviranomaiset.
Neuvottelukunnan tehtävänä olisi tehdä aloitteita
laitteita ja laatujärjestelmiä koskevien standardien ja niihin liittyvien sertifiointien
aikaansaamiseksi. Näin yksityistä turva-alaa rohkaistaisiin ja tuettaisiin tiukan
viranomaissääntelyn ja -valvonnan sijasta vapaaehtoiseen itsesääntelyyn ja
-valvontaan.
Jatkossa esimerkiksi lukkosepiltä, hälytysjärjestelmien asentajilta ja
suunnittelijoilta edellytettäisiin erityistä hyväksymistä silloin, kun he suorittavat
tehtäviä, joihin liittyy pääsy toimeksiantajan turvallisuusjärjestelyjä koskeviin
luottamuksellisiksi määriteltyihin tietoihin ja jos tietojen avulla on mahdollista
tunkeutua toimeksiantajan hallitsemaan ulkopuolisilta suljettuun paikkaan.
Turvasuojaajaksi hyväksymisen antaisi paikallispoliisi.
Hyväksymismenettelyssä varmistettaisiin henkilön luotettavuus, mutta ei
ammattipätevyyttä.
IA
18.2.2000
Kotimaa -sivulle
|