Perikato ei uhkaa, mutta eriarvoisuus kasvaa
Perikato ei uhkaa länsimaita, mutta eriarvoisuus kasvaa. Poliittiset julistukset joudutaan kirjoittamaan uusiksi. Ei mene kauaakaan, kun tietoverkkojen ja aivojen välille on kehitetty suora käyttöliittymä. Näin eri alojen asiantuntijat visioivat alkanutta vuosituhatta.
Tämä vuosituhat ei välttämättä ole parempi kuin edellinen,
mutta ei sen tarvitse olla huonompikaan.
- Meidän ei pidä pysähtyä nykyhetkeen ja lakata
tavoittelemasta aidosti uusia asioita. Valintamme ratkaisevat
historian kulun, filosofi Ilkka Niiniluoto toteaa.
Politiikalla on Niiniluodon mukaan vastedeskin sama tehtävä
kuin Aristoteleen aikana: hyvän elämän kriteerien laatiminen ja
niiden mukaiseen yhteiskuntaan pyrkiminen yhteisellä työllä.
Poliittiset liikkeet joutuvat Niiniluodon mukaan arvioimaan
arvoperustaansa; ne on rohkeasti ajatellen kirjoitettava
uusiksi.
Niiniluodon mukaan Suomen tulevaisuuden ennustaminen on
jokseenkin mahdotonta. Silti hän patistaa suunnittelemaan
tulevaisuutta tässä kaoottisessa maailmassa. Täydellistä
yksimielisyyttä siitä, missä tilanteessa nyt olemme ja mihin
haluamme mennä, on turha jäädä odottamaan.
Niiniluodon ja muiden asiantuntijoiden näkemykset löytyvät
Tilastokeskuksen julkaisusta Tulevat tuhat.
Leipää ja sirkushuveja
Professori Heikki Ylikangas kysyy, onko länsimainen
korkeakulttuuri häviönsä kynnyksellä kuten saksalainen filosofi
Oswald Spengler ennusti 1916 teoksessaan Länsimaiden
perikato.
Ylikangas löytää monia merkkejä siitä, että
länsimainen kulttuuri olisi kadottanut luovan luonteensa.
Moraalinen koodisto on madaltunut niin, että joukko ennen
kiellettyjä nautintoja on tullut enemmän tai vähemmän
sallituiksi.
Työttömyyden rusentamien maiden ihmiset ovat menettäneet
rakentavat, elämää tukevat tavoitteensa ja joutuneet
täyttämään sietämättömän loputtomalta tuntuvan
vapaapäivänsä nautinnoilla tai elämyksillä, jotka irrottavat
heidän arjen ahdistuksesta.
- Läntinen maailma kouristelee huumeiden, uususkontojen,
maailmanlopun liikkeiden, tappeluja etsivien urheilufanien,
lisääntyvän katuväkivallan ja muun rikollisuuden puristuksessa.
- Roomalaisten konsti hallita poliittisista oikeuksista
vapautettua työtöntä kansaa - leipää ja sirkushuveja - on itse
asiassa löytänyt sijansa meidänkin kulttuurissamme.
Ylikangas ei kuitenkaan näe nykyistä sivilisaatiota kopioivana,
matkivana, innottomana ja taantuvana. Korkeakulttuurien
taantuminen on vuosisatojen prosessi. Yhdessä päivässä ei
Roomaa rakennettu eikä myöskään tuhottu.
- Se vapautuminen, joka leimaa tapojamme ja elämäämme
nykyään, on paljossa irtaantumista ankarasta ja
mielivaltaisesta kurista, auktoritatiivisesta hallitsemisesta,
epädemokraattisesta vallankäytöstä ja eliitin näkökulmasta
moralisoivasta sääty-yhteiskunnasta.
Pienen ihmisen valta
Muinaisessa Roomassa toimi vuosisatoja kansanvaltaisia
laitoksia - kansankokoukset ja senaatti, vaikka valta oli
luisunut keisarille. Näin haluttiin pitää illuusiota, että
kansanvalta yhä toimi.
Ylikangas pelkää, että meille on käymässä samoin. Esimerkiksi
verotuksen tuloeroja tasoittava vaikutus on hänen mukaansa
romahtamassa.
- Portit eriarvoisuudelle on avattu ja tasa-arvoisuus saa
väistyä. Demokraattinen päätöksenteko menettää tehonsa,
vaikka sen instituutiot näennäisesti säilyisivät.
- Kun globaalitalous kytkee Suomen kiinteästi kansainvälisiin
markkinoihin, jotka suuntaavat investoinnit sinne, missä
verotus on alhaisin, ja kun päätöksenteko siirtyy kansallisilta
elimiltä EU:lle, ei ihmisillä ole mahdollisuuksia kansanvaltaisin
toimin muuttaa kehitystä. Näin rikkaat rikastuvat ja köyhät
köyhtyvät.
Ylikangas ei liity maailmanlopun ennustajien ja tuhonäkyminen
lietsojien joukkoon. Pikemminkin hän muistuttaa, että ihminen
on suuri menestyjä.
- Ihminen on parempi rakentaja kuin tuhoaja. Jollei näin olisi,
me emme olisi tässä, hän kirjoittaa.
Ylikangas korostaa, etteivät mitkään tuhokuvat toteudu
itsestään eivätkä vääjäämättä. Ne toteutuvat ihmisen
ratkaisuista ja hänen valinnoistaan. Lisäksi hän uskoo tavallisen
pienen ihmisen vaikutusmahdollisuuksiin.
- Pienellä ihmisellä on uskomattoman paljon valtaa. Hän voi
tukea sitä suuntausta, jonka uskoo pelastavan maailman ja
torjua linjan, jonka uskoo vievän tuhoon. Jos ihmiset ostavat
vain "iloisen kanan munia" häkkikanalat lopetetaan
kannattamattomina.
10-järjestelmä väistyy
Radiotoimittaja Ilkka Hannula ja radiotekniikan visionääri Risto Linturi katsovat, että evoluutio on kehittänyt ihmisen aivoja
aina kulloiseenkin tarpeeseen sopivasti ja jonkinmoisella
viiveellä.
Lisäksi he tuovat esiin, kuinka kaikenlainen itsensä
kehittäminen palkitsee ja synnyttää halun kehittyä.
He uskovat, että muutamassa kymmenessä vuodessa tai jopa
muutamassa vuodessa tietoverkkojen ja aivojen välille on
kehitetty ja teknisesti toteutettu suoria käyttöliittymiä.
- Kivikaudesta alkanut kehitysympyrä saattaa tällöin sulkeutua
ja antaa jälleen uuden merkityksen nollalle.
Kirjoittajat viittaavat matemaatikkoihin, joiden mielestä
10-lukujärjestelmä on alkeellinen ja sen pitäisi kadota
2-lukujärjestelmän (1 ja 0) tieltä.
- On hyvin mahdollista, että suora liitäntä koneen ja aivojen
välillä perustuu juuri 2-lukujärjestelmään ja tällöin
10-lukujärjestelmän katoaminen olisi kertakaikkista.
Tiedosta viisauteen
Linturi ja Hannula tuovat esiin ns. kovan ja ns. pehmeän tiedon
eron.
- Jos on niin, että aivot pystyvät ottamaan ja käsittelemään
vain tietyn määrän aineistoa, jatkuva ns. kovan tiedon
syöttäminen ihmisten aivoihin vie tilaa muunlaisen
muistiaineksen pääsyltä. Suuri osa ihmisen tarvitsemasta
muistiaineistosta on pehmeää: tunteita, hyviä hetkiä,
elämyksiä, taidetta.
- Tutkijoiden mukaan juuri pehmeällä
aineistolla on oleellinen merkitys yksilön ja sitä kautta koko
ihmiskunnan henkiselle terveydelle, he kirjoittavat.
Pehmeä tieto tekee ihmisestä inhimillisen olennon ja on se
elementti, jonka monet tutkijat kuvaavat tietoyhteiskunnan
jälkeen tulevan merkitysyhteiskunnan keskeiseksi sisällöksi.
Lisäksi Linturi ja Hannula muistuttavat, että vielä on on yksi
käyttöliittymä, jonka kehittäminen on jäänyt vähälle huomiolle:
käyttöliittymä tiedosta ja oivalluksesta viisauteen.
STT-IKK
28.4.2000
Politiikka -sivulle
|