Lissabonin huippukokous yllätti konkreettisilla tuloksilla
Lissabonin huippukokouksessa maaliskuussa Euroopan unionin strategiseksi tavoitteeksi asetettiin se, että EU:sta tulee maailman kilpailukykyisin ja dynaamisin tietoon perustuva talousalue, joka luo kestävää taloudellista kasvua, lisää ja parempia työpaikkoja sekä suurempaa sosiaalista yhteenkuuluvuutta.
Tämän tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan mm. informaatioyhteiskunta- ja tutkimus- ja kehityspolitiikan parantamista, kilpailukykyä ja innovaatioita tukevien rakennemuutosten edistämistä, sisämarkkinoiden toteuttamista sekä eurooppalaisen yhteiskuntamallin nykyaikaistamista.
Suhtautuminen huippukokouksen tuloksiin on vaihdellut
asteikolla, jonka ääripäät ovat "vanhakantainen sosialistinen
yritys suunnitella tulevaisuutta" ja "ovien avaaminen
kahlitsemattomalle kapitalismille". Pölyn nyt laskeuduttua on
paremmat edellytykset arvioida kokouksen todellista
merkitystä.
Lissabonin huippukokous onnistui vastoin ennakko-odotuksia
tekemään päätöksiä tärkeistä ja konkreettisista asioista.
Päätöslauselmat käsittelevät poikkeuksellisen paljon yrityksiä
koskevia asioita.
On sanottu, että päätöslauselmat ovat
ensimmäiset huippukokouspäätöslauselmat, jotka jokaisen
yritysjohtajan tulisi lukea - ja huomata hämmästyksekseen
ymmärtävänsä politiikkojen laatimaa tekstiä.
Päätösten toimeenpano suoraviivaista
Huippukokous tuli tunnustaneeksi sen, että perinteinen
EU-lainsäädäntö on liian hidas uuden talouden olosuhteissa.
Tästä syystä päätettiin uudesta "avoimesta
koordinointijärjestelmästä", jonka tarkoituksena on jakaa tietoa
parhaista käytännöistä, asettaa esikuvatavoitteita ja siten
yhtenäistää jäsenvaltioiden toimia samojen tavoitteiden
saavuttamiseksi.
Oleellista on se, että jäsenvaltiot ryhtyvät
itse työhön tarvittavien muutosten aikaansaamiseksi. Tämä
tarkoittaa jäsenvaltioiden terveeseen kunnianhimoon ja
kilpailuun perustuvaa markkinaohjausta.
Tietoyhteiskunnan kehittäminen edellyttää Lissabonin
päätösten mukaan, että vielä tämän vuoden aikana on
selvitettävä sähköisen kaupan puitteet, tekijänoikeudet,
sähköinen raha, rahoituspalvelujen etämyynti ja kuluttajien
asema sähköisessä kaupassa.
Täydellisesti integroidut ja
vapautetut telemarkkinat ovat olemassa vuoden 2001 loppuun
mennessä. Paikallisverkot on tarkoitus vapauttaa kilpailulle
tämän vuoden aikana.
Tietoyhteiskunnan kehittämisen osalta EU-toimet perustuvat
pitkälti komissaari Erkki Liikasen johdolla valmisteltuihin
Europe-aloitteeseen sekä telekommunikaatiolainsäädännön
uudistamispakettiin.
Näiden hankkeiden ydintavoitteena on
luoda puitteet sähköiselle kaupalle sekä alentaa internetin
käytön kustannuksia. Tästä hyötyvät kansalaiset ja erityisesti
pk-yritykset.
Innovatiivisen yritystoiminnan, erityisesti pk-yritysten
kannustamisen avainsanoja ovat säädösten
yksinkertaistaminen, byrokratian vähentäminen sekä
yritystoiminnan saattaminen toimimaan yhdessä
rahoitusmarkkinoiden, tutkimus- ja kehitystoiminnan,
koulutustarjonnan ja teknologiamarkkinoiden kanssa.
Osana
tätä toimintaa käynnistetään vuoden 2000 kesäkuuhun
mennessä benchmarking- projekti, jonka avulla selvitetään mm.
yritysten perustamiseen kuluvaa aikaa ja kustannuksia,
riskipääoman määriä sekä kaupallisten ja
teknis-luonnontieteellisten tutkintojen määrää.
Talouspolitiikalla on yhä suurempi rooli rakennemuutosten
edistämisessä. Vuoden 2001 kevääseen mennessä laaditaan
raportti, jossa arvioidaan julkistalouden merkitystä kasvun ja
työllisyyden kehittämisessä.
Erityistä huomiota kiinnitetään
siihen missä määrin työn verotusta on kevennetty, julkisia
varoja on käytetty pääoman muodostukseen sekä tutkimuksen
ja kehityksen, innovaatioiden ja informaatioteknologioiden
tukemiseen.
Eläkejärjestelmien kestävyys arvioidaan
Huippukokous kiinnitti huomiota myös eurooppalaisen
yhteiskuntamallin uudistamiseen investoimalla ihmisiin ja
rakentamalla aktiivista hyvinvointivaltiota.
Erityisesti
koulutusjärjestelmien uudistamiseksi jäsenvaltiot sitoutuivat
kunnianhimoisiin tavoitteisiin. Yhteinen uhka jäsenvaltioiden
sosiaaliturvajärjestelmille on väestön ikääntyminen.
Huippukokous päätti asettaa korkean tason työryhmän
laatimaan raportin sosiaaliturvan pitkän aikavälin kehityksestä
erityisesti eläkejärjestelmien kestävyyden näkökulmasta.
Tarkastelujakso ulottuu vuoteen 2020 ja tarvittaessa sen
ylikin. Tämä on merkittävä asia siksi, että jäsenvaltiot ottivat
ensimmäistä kertaa sosiaaliturvaa koskevia asioita yhteisten
toimien kohteeksi.
Aika tietenkin näyttää, missä määrin Lissabonin päätökset
muuttuvat todellisuudeksi. Mutta ehkä tällä kertaa, jos
koskaan, on perusteita odottaa konkreettisia tuloksia.
Näin ensinnäkin siksi, että sovitut benchmarking- menettelytavat
selkeine vastuunjakoineen, aikatauluineen ja välitarkistuksineen
on nimenomaan viritetty tuottamaan tuloksia. Mitkään
jäsenvaltio ei halua olla luokan huonoin.
Toiseksi: Eurooppa-neuvosto on asettanut koko poliittisen
painonsa hankkeen onnistumisen tueksi. Asioita ei ole delegoitu
ajelehtimaan eri EU-elimiin, vaan edistymistä arvioidaan
säännöllisesti keväisin pidettävissä EU:n talous- ja
työllisyyshuippukokouksissa.
Kolmanneksi: EU:lla on onnistumisen pakko, jotta se voisi
tasavertaisena kumppanina osallistua globaaliin tietotalouteen.
Jäsenmaiden taloudelliset rakenteet on Lissabonissa
viitoitetulla tavalla saatava nopeasti sopeutettua tietoon ja
osaamiseen perustuvan talouden vaatimuksiin.
Perusvaatimus on toimiva markkinatalous. Tämä ei kuitenkaan ole vielä todellisuutta kaikkialla EU:ssa.
On syytä vielä kiinnittää huomiota myös ongelmiin, joista
Lissabonin huippukokouksen päätöslauselmissa ei juurikaan
mainita: Eurooppaa vaivaava ylikireä verotus sekä ylisäännellyt
työmarkkinat.
Näiden ratkaisemiseen Lissabon ei antanut eväitä. Vastaukset on jäsenvaltioiden löydettävä itse, mitä pikemmin, sen parempi.
JUKKA AHTELA
2.6.2000
Kirjoittaja on Teollisuuden ja työnantajain ja Palvelutyönantajain Brysselin toimiston päällikkö.
Ulkomaat -sivulle
|