Sarjakuva voi olla myös sotajournalismia
Sarjakuva soveltuu hyvin myös journalismin välineeksi, väittää dokumentaarisen sarjakuvan piirtäjä Joe Sacco. Kemin sarjakuvapäivien vieraaksi saatu Sacco on valottanut albumeillaan mm. vaikeita konflikteja Bosniassa ja palestiinalaisten alueella Israelissa.
- Arvostan paljon valokuvajournalismia, mutta sarjakuvalla on
siihen verrattuna etuja. Sarjakuvaa ei tarvitse tiivistää
valokuvan tavoin yhteen, dramaattisimpaan ruutuun. Jos taas
vertaa kirjoitettuun juttuun, sarjakuva pystyy tehokkaammin
pudottamaan lukijan keskelle tapahtumia, Yhdysvalloissa asuva
Sacco linjasi Kemissä.
Sotiin ja muihin yhteiskunnallisiin konflikteihin erikoistunut
Sacco korostaa, että hän hyötyy työssään perhetaustastaan.
Maltalaissyntyisen piirtäjän perhe joutui kokemaan
natsi-Saksan pommitukset. Hänen lähipiirissään on siis käyty
läpi sodan arki.
- Olenkin tehnyt sarjakuvia myös äitini sotakokemuksista.
Piirtäjä uskoo saaneensa eväitä journalistiseen sarjakuvaan
toisaalta koulutuksestaan. Hän on käynyt läpi
toimittajaopinnot.
- Journalistisen koulutuksen kautta olen luultavasti oppinut
tiivistämään tehokkaasti, sarjakuvan pienikokoinen
"sotakirjeenvaihtaja" aprikoi.
Salakavalaa valistusta
Bosnian konfliktista Sacco on tehnyt uunituoreen
sarjakuvakirjan nimeltä Safe Area Gorazde. Teoksen nimi viittaa
YK:n muslimien suojaksi julistamiin, surullisen kuuluisiin
turvavyöhykkeisiin.
- Kokosin työtä varten aiheita Sarajevossa ja muualla
Bosniassa sodan aikana yhteensä neljä ja puoli kuukautta.
Pääsin mm. mukaan YK:n saattueisiin, jotka veivät ruokaa ja
tarvikkeita piiritettyihin muslimitaajamiin.
Sekä Bosniassa että palestiinalaisten keskuudessa saadut
kokemukset vahvistivat Saccon uskoa siihen, että sarjakuva
kykenee välittämään sodan todellisuuden.
- Sarjakuvalla pystyy valottamaan monimutkaisia
tapahtumasarjoja. Se on tavallaan salakavala tapa saada
lukijat kiinnostumaan näistä kriiseistä.
Gorazden turvavyöhykkeellä ihmiset elivät piiritettyinä ja hyvin
alkeellisissa oloissa kolme ja puoli vuotta.
- Tarinani kertoo eräänlaisesta ylösnousemuksesta. Gorazden
ihmiset tajusivat, että he saattavat sittenkin selvitä sodasta
hengissä. Halusin kuvata myös sitä, että konfliktien väestöllä ei
ole yleensä suurta sankaruutta - tapahtumat eivät ole elämää
suurempia.
Sacco kertoo myös päättäneensä Bosniassa, että hän tekee
vielä sarjakuvan "kiinnostavasta ihmisryhmästä,
sotakirjeenvaihtajista". Esimerkiksi Rauli Virtanen saattaa siis
vielä löytää itsensä sarjakuvasta.
Kertomus Haagin tuomioistuimesta
Saccon Palestiina-kertomusta on verrattu usein Art Spiegelmanin legendaariseen Maus-sarjakuvaan. Maus kuvaa
piirtäjän isän ja äidin kokemuksia keskitysleirillä sekä sen jälkeen.
- Vaikka vertaus imartelee, se ei ole mielestäni osuva. Minä
teen sivullisena journalismia, Spiegelman kertoi perheestään,
Sacco toppuuttelee.
Kuitenkin myös Spiegelman on havainnut oman työnsä ja
Saccon piirrosten sukulaisuuden.
- Spiegelman ehdotti, että tekisin sarjakuvan Hollannin Den
Haagissa kokoontuvan Jugoslavian sotatuomioistuimen työstä,
Joe myöntää.
Hän otti neuvosta vaarin, joten sotatuomioistuinkin on nyt
dokumentoitu sarjakuvassa.
Vaikka Joe Sacco on erikoistunut dokumentaarisiin
sotasarjakuviin, hän tarttuu välistä myös muihin aiheisiin.
- Viimeksi vierailin Mississippin suistoalueella keräämässä
aiheita sarjakuvaan bluesmusiikista ja -muusikoista. Tutustuin
esimerkiksi kiinnostavaan bluesartistiin T-Model Fordiin, joka
aloitti kitaransoiton 58-vuotiaana.
Sacco on kynäillyt aiemmin myös sarjakuvan Miracle Workers
-yhtyeen Euroopan-kiertueesta. Lavaesiintymisen nopeiden
liikkeiden kuvaaminen piirroksin opetti Joen mukaan hänelle
paljon.
- Tein sarjakuvaurani alussa satiirista ja huumoripitoista
fiktiota. Sellaista työtä haluaisin kokeilla jatkossakin, kun tulen
liian vanhaksi kiertelemään sotatantereilla, Sacco summaa.
STT-IKK
2.6.2000
Ajassa -sivulle
|