Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Liikenneturvaa heikentävä suuntaus nähtävissä

Osa lapsista liian varhain aikuisten turvavöissä



Monet lapset siirretään liian pieninä turvaistuimista aikuisten turvavöihin ja altistetaan näin kohtalokkaille vammautumisille kolareissa. Tämä on tutkimusten mukaan hälyttävän tavallista Yhdysvalloissa.


Tilannetta ei ole pitkään aikaan tutkittu Suomessa, mutta Liikenneturvan mukaan suuntaus on havaittavissa Suomessakin.

Turvallisuusinsinööri Matti Koivurova Liikenneturvasta arvioi, että kun lapset kyllästyvät turvaistuimiinsa ja istuintyynyihinsä ja tuovat julki halunsa istua autossa kuin isommat ihmiset, aikuiset saattavat taipua tähän liian varhain.

Suositusten mukaan vasta kymmenvuotias, mielellään yli 30-kiloinen lapsi voi käyttää auton turvavyötä ilman vyöistuinta tai -tyynyä.

Lantiovyö asettuu tätä pienemmällä lapsella väärään kohtaan eli pehmeän vatsan alueelle eikä lantioluiden kohdalle niin kuin on tarkoitus. Törmäyksen sattuessa lantiovyön osalle tuleva törmäysvoima vahingoittaa etenkin sisäelimiä. Ylävyön paikka on olkapään päällä, sitä ei saa laittaa kainaloiden alta


Istuintyyny tuo hyvän lisäturvan

Koivurovan mukaan istuintyynyn antama lisäturva on 10-20 prosenttia eli varsin merkittävä. Turvavyöt jo sinällään antavat 50 prosentin lisäturvan törmäystilannetta varten verrattuna siihen, ettei niitä ole kiinnitetty ollenkaan.

Oikeaoppisesti vyötetty istuintyynyn päällä istuva lapsi on siis onnettomuuden sattuessa aivan eri asemassa kuin ilman vöitä vapaasti autossa istuva lapsi.

Lasten turvaistuimet ovat verraten tunnettuja kaikissa teollisuusmaissa, mutta isompien lasten istuintyynyjä käytetään tunnollisimmin pohjoismaissa, Britanniassa ja Saksassa.

Amerikkalaisen vakuutusyhtiön State Farm Insurancen tuottamassa tutkimuksessa Pennsylvanian yliopisto analysoi 30 000 onnettomuutta, jossa oli mukana alle 16-vuotiaita lapsia.

Keskeinen tulos oli, että amerikkalaislapset siirretään liian varhain selkä ajosuuntaan asennettavista turvaistuimista istuintyynyille aikuisten vöihin.

Amerikkalaisista 4-8-vuotiaista 83 prosenttia ja kolmivuotiaista 16 prosenttia oli State Farmin Insurancen selvityksessä suositusten vastaisesti kiinnitetty aikuisten vöihin.

Koivurova pitää 83 prosenttia kovana lukuna. Pohjoismaissa siihen tuskin ylletään.


Pää ja kaula tarvitsevat tukea

Liikenneturvan mukaan pienille lapsille turvallisimpia ovat selkä ajosuuntaan asennettavat turvaistuimet ja -kaukalot. Niitä suositellaan, koska nokkakolari on muista suunnista tuleviin kolareihin nähden voimakkain ja koska lapsen pää ja kaula tarvitsevat tukea kestääkseen törmäysvoimia.

Törmäystesteissä vaaditaan, että päähän kohdistunut kaularankaa venyttävä kiihtyvyysarvo ei ylitä 20 g:tä. Toistaiseksi yksikään kasvot ajosuuntaan istuttava lapsi-istuin ei ole läpäissyt vaatimusta.

Lasta suositellaan siksi kuljettavaksi turvaistuimessa niin kauan hän mahtuu siihen, ainakin kolmivuotiaaksi. Turvaistuinta ei pidä kuitenkaan kiinnittää sellaiselle istuinpaikalle, joka on varustettu törmäyksessä täyttyvällä turvatyynyllä. Se voi aiheuttaa lapselle hengenvaaran.

Yli 18-kiloisten lasten turvavyöistuimilla ja turvavyökorokkeilla lisätään turvavöiden käyttökelpoisuutta lapsille. Noin 10-vuotias voi käyttää turvavöitä aikuisten tapaan.

Tieliikennelain mukaan myös lasten on käytettävä turvavyötä tai muuta heille tarkoitettua turvalaitetta henkilöauton etu- ja takapenkillä. Paketti- ja linja-autoissa käyttöpakko koskee etupenkillä matkustavia.

Amerikkalaisselvitysten mukaan lasten kolarivammoista yli 60 prosenttia on päävammoja. Lasten mahdollisuudet selvitä ja parantua niistä ovat heikommat kuin aikuisilla.

MARGIT HARA
2.6.2000


Ajassa -sivulle