Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Autoliitolta ja Euro NCAP:lta perheautojen törmäystesti



Autoliitto ry. on julkaissut perheautojen törmäystestien tulokset. Euro NCAP:n (New Car Assessment Program) törmäystestien tarkoituksena on tarjota kuluttajalle vertailukelpoista tietoa autojen turvallisuudesta.


Tavoitteena on myös rohkaista valmistajia suunnittelemaan entistä turvallisempia autoja sekä kehittää objektiivisia tutkimus- ja kehitysmenetelmiä törmäystestien käyttöön.

Ensimmäistä kertaa kaikki testit järjestettiin autonvalmistajien omalla kustannuksella. Testissä olivat mukana Volvo S70, Volvo S80, Mercedes A, Mercedes E, Saab 9-3, Saab 9-5 ja VW Beetle. Kaikki saivat testissä maksimipistemäärän neljä tähteä. Jokainen testattu auto on myynnissä Suomessa.

Vuonna 1997 käynnistyneessä Euroopan laajuisessa ja riippumattomassa Euro NCAP-törmäystestiohjelmassa ovat mukana mm. Ison-Britannian, Hollannin, Ruotsin ja Saksan kuljetusministeriöt, Euroopan komissio, Autoliiton saksalainen sisarjärjestö ADAC, kansainvälinen automatkailujärjestö AIT sekä kansainvälinen autojärjestö FIA. Suomesta Euro NCAP:n jäsenenä on FIA:an kuuluva Autoliitto.


Pylvästesti ensi kertaa ohjelmassa

Perheautojen turvallisuus on nykyisin hyvällä tasolla. Perheautojen Euro NCAP koostui perinteisen etutörmäystestin, sivutörmäystestin ja jalankulkijatörmäystestin lisäksi pylvästestistä, jolla testataan sivutörmäyksen vaikutusta pään alueelle.

Nyt testatussa ryhmässä pylvästesti tehtiin Saab 9-3:lle, Saab 9-5:lle, Volvo S70:lle ja Volvo S80:lle ja Mercedes E:lle. Mercedes A testattiin uudelleen sivutörmäyksessä, sillä aiemmassa testissä autosta oli mukana sivuturvatyynyillä varustettu malli.

Etutörmäystesti simuloi auton nokkakolaria, jossa osuma-alueena on 40 prosenttia auton leveydestä. Auton nopeutena törmäystestissä on 64 km/h. Sivutörmäystesti toteutettiin 50 km/h nopeudella kuljettajan puoleiseen kylkeen.

Jalankulkijan ja auton törmäystä mukailevassa testissä auto törmää lapseen ja aikuiseen 40 km/h nopeudella. Pylvästestissä käytetään suurta hiekkasäkkiä muistuttavaa esinettä, jonka sisään työntyminen on rajumpaa kuin tavallisessa sivutörmäyksessä.

Vakiovarusteiset turvatyynyt ja turvavyön kiristimet vähentävät rintakehän alueen vammoja, mutta testi osoitti, että suurissakin autoissa löytyy turvavöiden antamassa suojassa yhä parantamisen varaa.


Autonvalmistajien kiinnostus testiin kasvanut

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen mukaan Euro NCAP on tehnyt arvokasta työtä henkilöautojen turvallisuuden parantamiseksi. Testituloksilla on ollut selkeä vaikutus automallien turvallisuuden parantumiseen.

- Euro NCAP -testit ovat saavuttaneet autonvalmistajien yhteisen hyväksynnän. Japanilaisvalmistajista esimerkiksi Toyota reagoi nopeimmin ja uuden Avensiksen lanseerauksen yhteydessä se kertoi uusien malliensa ansaitsevan vähintään 4 tähteä.

Valmistajien vakavasta suhtautumisesta testeihin kertoo sekin, että muutamat turvallisuudestaan tunnetut eurooppalaiset autonvalmistajat ovat odottamattoman heikkojen tulosten vuoksi uusineet testin omalla kustannuksellaan tehtyään parannuksia automalleihinsa, kertoo Nieminen.

Euro NCAP ilmoittaa testeistä autonvalmistajille. Itse testiautot ostetaan nimettöminä, jotta valmistaja ei pysty tekemään mitään erityismuutoksia autoihinsa.

Autojen valmistajat voivat olla läsnä testeissä ja heillä on mahdollisuus suositella esimerkiksi autoihinsa soveltuvaa lasten turvaistuinta tai lapsille suunniteltua turvajärjestelmää.

Törmäystesti kertoo, miten kukin automalli menestyy kussakin kokeessa ja vertailuryhmässä. Testi ei kuitenkaan anna tietoa siitä, kuinka automallin turvallisuusratkaisut toimivat törmättäessä esimerkiksi kuorma-autoon tai hirveen.

Nyt testatun ryhmän tulokset olivat hyviä kautta linjan. Niemisen mukaan autojen turvallisuus on parantunut merkittävästi viimeisten vuosien aikana.


Uusilla standardeilla turvallisempia autoja

Suomen Autoliitto on ollut kansainvälisten sisarjärjestöjensä kanssa kehittämässä uusien autojen törmäysstandardeja. Alkuvaiheessa autonvalmistajat suhtautuivat kriittisesti Euro NCAP -testeihin ja niiden tuloksiin.

Asenteet ovat muuttuneet, minkä todistaa mm. testissä menestyneiden autojen vahva näkyminen autonvalmistajien mainonnassa.
- Euro NCAP on nykyisin ainoa yhteismitallinen törmäystesti, joka hyväksytään Euroopan lisäksi Yhdysvalloissa, Australiassa ja Aasiassa.

- Autoliitto ja sen sisarjärjestöt ovat onnistuneet tehtävässään autoilijoiden edunvalvojina luomalla yleismaailmallisen standardin maailman suurimpiin kuuluville yrityksille. Viiden tähden metsästys jatkuu edelleen ja voittajia ovat kaikki autoilijat, toteaa Nieminen.

IA
24.3.2000


Kotimaa -sivulle