Tutkimus kuntien talousjohtamisesta
Kunnissa käynnistymässä konserniajattelu
Kuntaliiton KuntaSuomi -tutkimusohjelmassa on tehty tutkimus kuntien taloushallinnosta ja uudistuksen toteutumisesta. Kuntalain taloutta koskevien säännösten voimaantulo vuoden 1997 alusta merkitsi suuria muutoksia kuntien taloussuunnitteluun, kirjanpitoon, konserniohjaukseen ja tarkastustoimintaan.
Tampereen yliopiston
kunnallistieteiden laitoksen toteuttamassa
kyselytutkimuksessa kartoitetaan kuntien
talousjohtamista sekä taloussuunnittelun ja
laskentatoimen uudistusten toimivuutta vuoden
1997 jälkeen.
Tutkimuksessa oli mukana 47
KuntaSuomi -tutkimusohjelmaan kuuluvaa
kuntaa.
Budjetoinnin ja taloussuunnittelun muutokset
vähäisiä
Valtuutettujen ja sitä kautta poliittisen ohjauksen
kytkeminen taloussuunnitteluprosessiin jo
alkuvaiheessa on lisääntynyt. Yleisimpänä
muotona ovat nk. valtuustoseminaarit.
Vuoden
1997 jälkeen budjettien kehysmäisyys on edelleen
lisääntynyt. Valtuustot hyväksyvät talousarvion ja
-suunnitelman suurina "könttäkokonaisuuksina".
Niinikään nettobudjetointi, jossa yksiköt ovat
vastuussa menojen ja tulojen erotuksesta, on
edelleen lisääntynyt.
Kuntalain edellyttämiä toiminnallisia tavoitteita
oli enemmistössä tutkimuskuntia, mutta noin
kolmasosassa kuntia budjetissa ei vastausten
mukaan ollut valtuuston päättämiä käyttötalouden
toiminnallisia tavoitteita. Useimmissa kunnissa
sitovien toiminnallisten tavoitteiden kohdalla on
puutteita.
Taloussuunnittelua koskevat tutkimustulokset
osoittivat, että talousarviot ovat kehysmäisiä ja
nettobudjetointi on yleistä. Budjettivaltaa on
hajautettu valtuustolta alaspäin, mitä toisaalta
kompensoi se, että valtuusto asettaa
toiminnallisia tavoitteita määrärahoille.
Tutkimuksen mukaan ongelmia
on kuitenkin tavoitteiden määrittelyssä,
mittaamisessa ja seurannassa.
- Valtuuston
budjettivallan kannalta mittaamis- ja
seurantakysymyksen ratkaisu tyydyttävällä tavalla
on aivan olennainen asia, tutkimuksessa todetaan.
Liikekirjanpitoon siirtymisessä ongelmia
Kuntalain mukaan kunnat siirtyivät noudattamaan
kirjanpitolakia soveltuvin osin vuoden 1997
alussa. Muutos oli merkittävä eikä se kaikilta osin
sujunut ongelmitta.
Kuntien talousjohtajien mukaan siirtymävaiheen
ongelmat liittyivät osin uudistuksen ohjeistukseen
ja aikatauluun. Monessa kunnassa liikekirjanpito
oli täysin uutta ja tuntematonta.
Ongelmia
aiheutti myös kireä aikataulu ja se, että
kirjanpitolautakunnan kuntajaoston viralliset
ohjeet tulivat kuntiin myöhään. Uudistuksen
toteutuksen valmisteluun jäi talousjohtajien
mukaan liian vähän aikaa.
Osittain ohjeitten viivästymisen johdosta myös
tarvittavat atk-ohjelmat olivat uudistuksen
voimaantullessa keskeneräisiä ja testaamattomia,
mikä aiheutti kunnissa turhaa lisätyötä.
Ongelmaa
on osittain vielä kärjistänyt henkilöstöpula ja se,
että kunnissa samanaikaisesti vähennettiin
laskentatoimen henkilöstöresursseja.
Ongelmista huolimatta suhtautuminen
toteutettuun kirjanpitouudistukseen on pääosin
myönteistä. Suuremmissa, yli 10 000 asukkaan
kunnissa asennoituminen on positiivisempaa kuin
pienissä.
Hallinnolliseen kirjanpitokäytäntöön ei
kuitenkaan haluta enää palata. Uudistuksen
katsotaan parantaneen laskentatoimen antamaa
informaatiota.
Talousjohtajien mukaan kustannusseurannassa ja
henkilöstöhallinnossa tarvittavan tiedon saanti on
nyt parempaa kuin hallinnollisen kirjanpidon
kaudella. Kirjanpitouudistus on talousjohtajien
mukaan kehittänyt ja uudistanut
oikeasuuntaisesti laskentatoimen käytäntöjä.
Konserniajattelu käynnistymässä kunnissa
Tutkimuskyselyn vastausten mukaan kuntaa ei
käytännössä mielletä konserniksi, joka
johtamiskeinoilla, yhteistyöllä, yhteisillä
pelisäännöillä ja keskitetyillä palveluilla saa
aikaan tehokkuutta eli toiminnan taloudellisuutta
ja vaikuttavuutta.
Kysely osoitti, että kunnissa konserni
ymmärretään yleisimmin kirjanpidollisena
yksikkönä. Suuremmissa kunnissa konserni on
alettu mieltää myös johtamisjärjestelmän
näkökulmasta.
Tämä näkyi myös siinä, että
suurissa kunnissa konsernijohto oli joko nimetty
tai sellainen toimi vakiintuneesti.
Suurilla kunnilla oli pieniä useammin vahvistettu
myös konsernin pelisäännöt joko
konserniohjesäännöllä tai muulla tavalla. Kysely
osoitti sen, että kunnat vain harvoin asettavat
etukäteen tavoitteita konsernin yksiköille.
Kysyttäessä konsernin hyötyjä ja haittoja 44 %
vastaajista oli sitä mieltä, että
konserniajattelusta on yhtä paljon hyötyä kuin
haittaa.
Noin kolmasosa oli sitä mieltä, että
hyötyjä on haittoja enemmän, mutta noin 15 %
katsoi konsernista aiheutuvan enemmän haittaa
kuin hyötyä. Negatiivisiin vastauksiin saattoi
vaikuttaa se, että konsernitaseen laatiminen
koettiin uutena asiana työlääksi.
Talousarvion tavoitteet ja tarkastuslautakunnan
asema
Taloushallinnon uudistus vuoden 1997 alussa toi
kuntiin tarkastuslautakunnat. Tutkimuksessa on
selvitetty uuden järjestelmän alkuvaiheessa
asetettuja talousarviotavoitteita,
tarkastuslautakuntien niistä tekemiä arviointeja
sekä tarkastuslautakuntien asemaa.
Kuntien talousarvioiden ja tilinpäätösten
analyysin perusteella kahdeksan 47 kunnasta ei
ollut asettanut sitovia toiminnallisia tavoitteita
vuodelle 1997. Vuoden 1998 talous arvioissa
näiden kuntien määrä oli laskenut neljään.
Niissäkin kunnissa, joissa näitä sitovia
toiminnallisia tavoitteita oli asetettu, oltiin
varsin kaukana tavoiteohjauksen ihanteesta, sillä
tavoitekäsite on ollut vaikeasti ymmärrettävä.
Erityisesti tarkastuslautakunnilla on ollut suuria
vaikeuksia tulkita talousarvioiden toiminnallisia
tavoitteita.
- Kokonaistilannetta kuvaa se, että
kolme neljäsosaa tarkastuslautakunnista oli
huomauttanut jollakin tavalla tavoitteiden
määrittelyn vajavaisuudesta ja puuttumisesta, tutkimuksessa todetaan.
IA
24.3.2000
Politiikka -sivulle
|