Valtion ja kuntien yhteinen kehitysarvio kuntataloudesta vuosille 2000-04 valmis
Kuntatalous on ylijäämäinen, mutta kuntien väliset erot ovat suuria
Kuntatalous on neljän seuraavan vuoden aikana ylijäämäinen ja ylijäämä kasvaa vuoteen 2004. Kuntien lainakanta supistuu ja kassatilanne pysyy hyvänä. Kuntakohtaiset erot rahoitustilanteessa pysyvät kuitenkin suurina.
Kunnallistalouden ja -hallinnon
neuvottelukunnassa eri
ministeriöiden sekä Kuntaliiton edustajat ovat
päätyneet yhteiseen näkemykseen kuntatalouden
kehitysarviosta.
Tiistaina valmistuneessa arviossa on otettu huomioon
hallituksen valtion taloutta koskeva kehyspäätös
ja tiedossa olevat kuntien menoja lisäävät
tehtävien muutokset.
Kehitysarvio perustuu
kuntien ja kuntayhtymien vuoden 1999
ennakollisiin tilinpäätöstietoihin.
Toimintamenot kasvussa
Kuntien vuoden 1999 tilinpäätöksien
ennakkotietojen mukaan kuntatalouden
toimintamenot olivat 115 miljardia markkaa.
Toimintatulot olivat 37 miljardia markkaa.
Kuntien toimintamenojen kasvuun vaikuttavat
esiopetuksen käynnistäminen ja opettajien
eläkejärjestelmän asteittainen toimeenpano.
Suotuisan työllisyyskehityksen sekä
toimeentulotuen ja asumistuen yhteensovituksen
arvioidaan vähentävän kuntien
toimeentulotukimenoja.
Kuntien palkkamenot on otettu kehitysarviossa
huomioon siten, että voimassa oleva sopimus
nostaa tänä vuonna ansioita noin 2,75 prosenttia
ja tulevina vuosina ansiotaso kehittyy hieman
nopeammin kuin kuntien ansiotasoindeksi.
Menojen kehitysarviossa on otettu huomioon
päätetyt työnantajain ja työntekijöiden
sosiaalivakuutusmaksujen muutokset.
Kuntien ja kuntayhtymien menot suhteessa
bruttokansantuotteeseen alenevat noin 0,5
prosenttiyksiköllä vuoteen 2004 mennessä.
Käyttöomaisuusinvestointien arvioidaan olevan
noin 14 miljardia markkaa tänä vuonna. Lähivuosina
investointitarve pysyy suurena
peruskorjaustoiminnan, palvelurakenteen
muutoksen ja väestön muuttoliikkeen takia.
Myös
suotuisa talouskehitys pitää investointitason
korkeana. Kehitysarviossa kuntien taloutta ei ole
tasapainotettu investointitoiminnalla, joten
nettoinvestointien arvioidaan olevan 11 miljardia
markkaa.
Kuntien verotulot kasvavat 4,5 prosenttia vuodessa
Kuntien verotulot olivat vuonna 1999 yhteensä 72
miljardia markkaa. Verotulojen arvioidaan
kasvavan keskimäärin 4,5 prosenttia vuodessa.
Vuonna 2004 ne olisivat 89,1 miljardia markkaa.
Kunnilta jää saamatta veroina vuosittain 330
miljoonaa markkaa ansiotulovähennyksen ja
tulonhankkimisvähennyksen korotuksen johdosta.
Tätä ei kompensoida kunnille.
Työttömyysvakuutusmaksun alennus puolestaan
lisää kuntien verotuloja. Tänä vuonna lisäys on
200 miljoonaa markkaa.
Ensi vuonna kuntien osuus yhteisöveron tuotosta
nousee 37,25 prosenttiin. Yhteisöveron
kokonaistuottoarvio on laskelmassa sama kuin
valtion oma arvio.
Kiinteistöverotulojen arvioidaan kasvavan 100
miljoonaa markkaa vuodessa.
Kuntien ja kuntayhtymien käyttötalouden
valtionosuudet kasvavat valtion ja kuntien välisen
kustannustenjaon tarkistuksen takia ensi vuonna
1 200 miljoonaa markkaa ja seuraavana vuonna 600
miljoonaa markkaa.
Vuonna 2003 valtionosuuksia
lisätään 600 miljoonaa markkaa, jolloin
kustannustenjaon tarkistus on toteutettu
täysimääräisesti eli yhteensä 2 400 miljoonaa markkaa.
Kehitysarviossa valtionosuudet lisääntyvät myös
indeksitarkistuksen takia. Arviossa
indeksitarkistus on puolitettu, joten vuonna 2001
indeksikorotus toisi lisää valtionosuuksia noin 400
miljoonaa markkaa.
Kuntaliitto edellyttää, että
indeksikorotus toteutetaan täysimääräisenä
vuosina 2001-2004.
Esiopetusuudistuksen toteuttaminen lisää
opetustoimen valtionosuuksia ja vähentää
sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuksia.
Harkinnanvarainen rahoitusavustus on tänä
vuonna 420 miljoonaa markkaa ja tulevien vuosien
avustus on arviossa 300 miljoonaa markkaa. Kuntien
työllistämistukia on alennettu asteittain siten,
että tuen taso vuonna 2004 on 446 miljoonaa markkaa.
Aikaisemmissa kehitysarvioissa ei ole ollut
mukana opetustoimen harkinnanvaraisia
avustuksia, joiden suuruus on 325 miljoonaa markkaa
vuosina 2000-2004.
Kuntien rahoitusasema vaihtelee
Vuonna 1999 kuntien ja kuntayhtymien vuosikate
oli 8,5 miljardia markkaa, eli lähes edellisen vuoden
tasoa.
Vuosikate ei kuitenkaan vielä riittänyt
kattamaan nettoinvestointeja ja kuntatalous oli
lievästi alijäämäinen. Kuntien väliset erot
taloustilanteessa pysyivät suurina.
Tilinpäätöksien
ennakkotietojen mukaan 85 kunnan vuosikate jäi
negatiiviseksi. Suurin osa heikon talouskehityksen
kunnista oli pieniä alle 6000 asukkaan kuntia.
Heikon taloudellisen tilanteen kuntien lukumäärä
kasvoi Varsinais-Suomessa, Lapissa ja
Etelä-Savossa.
IA
24.3.2000
Politiikka -sivulle
|