Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Väitös:

Päiväkodissa lapsia ohjataan perinteisiin sukupuolirooleihin



Lapsia ohjataan päiväkodissa perinteisiin miehen ja naisen rooleihin, eikä heitä kohdella yksilöinä.


Tähän johtopäätökseen on tullut lappeenrantalainen yhteiskuntatieteiden maisteri Petteri Värtö, jonka väitöskirjatutkimus tarkastettiin viime lauantaina Kuopion yliopistossa.

- Päiväkodissa nojataan varsin pitkälti sukupuolten rooliajatteluun, jonka mukaan tytöille kuuluvat tietyt ja pojille määrätyt asiat ja tavat. Lapsia käsitellään tyttöinä ja poikina, Värtö kiteyttää.

Värtö on sitä mieltä, että osa lapsista ei löydä itselleen luontaista ilmaisukanavaa perinteisen kasvatusmallin vallitessa.

Käytännössä tämä tulee ilmi esimerkiksi silloin, kun tyttö käyttäytyy "yllättäen" villimmin kuin on totuttu ja poika on kiltimpi kuin poikien yleisesti otaksutaan olevan.

- Heitä ohjataan toimimaan perinteisemmän mallin mukaan. Se on ihmeellistä tasaveroisuusperiaatteiden ja tasa-arvokeskustelun viidakossa, Värtö toteaa.


Tutkija herättää keskustelua

Värtö korostaa virittelevänsä keskustelua perinteisistä sukupuoleen perustuvista kasvatus- ja toimintatavoista. Hän ei syyllistä päiväkotilasten parissa työskentelevää henkilökuntaa.

Päinvastoin Värtö luonnehtii henkilöstöä ammattitaitoiseksi ja innostuneeksi, mutta resurssipulan kanssa painivaksi työntekijäjoukoksi. Hänen mielestään päiväkodissa kasvatus jää taka-alalle, koska talous- ja toimintaraamit ovat tiukat.

Tutkijan mukaan päiväkodin työntekijöiden sukupuolella ei ole merkitystä kasvatuksessa. Naistyöntekijät eivät välttämättä ohjaa tyttöjä naisrooliin, eivätkä miehet vastaavasti poikia oman sukupuolensa rooliin.


Päivän toimintoja taltioitiin nauhalle

Tutkimusta varten päiväkodissa videoitiin noin kuukauden ajan lasten ohjattua ja vapaata leikkiä sekä opetusta. Nauhoitukset olivat julkisia, mikä muutti lasten käyttäytymistä.

- Videokamera kiinnosti aluksi kovasti lapsia, ja oli havaittavissa esiintymistä ja pelleilyä. Nopeasti lapset sopeutuivat tilanteeseen, eikä kameraan jatkossa kiinnitetty huomiota, Värtö selvittää.

Tutkimuksen päiväkoti on suurehkon itäsuomalaisen kaupungin lähiössä. Siellä on hoidossa noin sata lasta, joista tutkija seurasi 3-6-vuotiaita.

Vastaväittäjänä väitöstilaisuudessa oli dosentti Leena Alanen Jyväskylän yliopistosta ja kustoksena professori Martti Grönfors Kuopion yliopistosta.

STT-IA
24.3.2000


Ajassa -sivulle