Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Kaikki matkustuspalvelut saman katon alta

Suomeen tulossa 22 matkakeskuksen verkko



Suomen ensimmäinen matkakeskus avattiin Seinäjoella tämän kuun puolivälissä. Matkakeskuksessa matkaaja saa kaikki matkaansa koskevat palvelut samasta pisteestä.


Keskuksessa on eri liikennemuotojen yhteinen lipunmyynti, neuvonta, odotustilat ja muita kaupallisia palveluita. Matkakeskusverkkoon kuuluvia paikkakuntia on yhteensä 22.

Matkakeskuksissa kiinnitetään erityistä huomiota matkustamisen esteettömyyteen ja keskeiseen sijaintiin kaupungissa. Matkakeskuksessa yhdistyvät kaikkien liikennevälineiden asemapaikat yhdeksi kokonaisuudeksi, jolloin vaihtaminen kukkumuodosta toiseen on vaivatonta.

Keskuksessa kohtaavat paikallinen, seudullinen ja valtakunnallinen henkilöliikenne.


Tavoitteena 22 keskusta

Liikenneministeriön matkakeskushanke on maanlaajuinen, vuosina 1998 - 2005 toteutettava joukkoliikenteen kehitysprojekti, jonka tavoitteena on luoda korkeatasoisten matkakeskusten verkko perustamalla keskus 22 paikkakunnalle. Kaikille matkakeskuksille on tarkoitus luoda yhtenäinen ilme ja informaatiotekniikka.

Seinäjoelle kesäkuun 15. päivänä avattu matkakeskus toimii tietyssä mielessä pilottihankkeena, jonka hallinnollinen ratkaisu, liikennemuotojen yhteistyö ja yhteiset matkustajatilat ovat mallina muille paikkakunnille. Tarkoitus on, että jatkossa kaikki matkakeskukset tunnistetaan yhtenäiseksi verkoksi.

Seuraava matkakeskus on määrä avata syksyllä Lappeenrantaan ja ensi vuonna Kouvolaan. Myös Helsingissä, Tampereella, Jyväskylässä ja Mikkelissä suunnittelu on etenemässä varsinaiseen perustamiseen.

Yleisesti ottaen matkakeskusverkko tulee kattamaan lähes koko Suomen. Pohjoisimmat matkakeskukset ovat suunnitteilla Rovaniemelle ja Kemiin.


Eri tyyppiset rakenteet

Vaikka matkakeskuksille haetaan yhteistä ilmettä ja yhteisiä toimintoja, ne tulevat rakenteiltaan eroamaan jonkin verran toisistaan. Matkakeskus voidaan muodostaa valiten muutamasta eri vaihtoehdosta paikkakunnan olemassa olevaan infrastruktuuriin sopivin.

Yhdessä mallissa paikkakunnalla on jo keskusliikenneasema ja samassa rakennuksessa toimivien eri liikennemuotojen yhteistyötä tiivistetään. Tämä tapahtuu esimerkiksi yhdistämällä päällekkäisiä matkustuspalveluja ja tiedotusta sekä sovittamalla yhteen aikatauluja ja reittejä.

Toinen vaihtoehto matkakeskuksen aikaansaamiseksi on yhdistää erilliset asemat. Käytännössä tämä tarkoittaa nykyisin erillään sijaitsevien eri liikennemuotojen asemien yhdistämistä fyysisesti muun muassa keskittämällä matkustajapalvelut.

Edellä mainittujen lisäksi matkakeskus voidaan toteuttaa myös erillisten asemien yhteistyöllä, jos asemien siirtämiselle ei ole riittäviä perusteita. Tällöin asemien välisiä matkaketjuja parannetaan muun muassa kehittämällä asemien välistä opastusta ja sovittamalla aikatauluja yhteen.


Monien tahojen yhteinen hanke

Matkakeskusten kehittäminen on osa laajempaa liikennepoliittista strategiaa, jolla halutaan turvata julkisen liikenteen houkuttelevuus ja kilpailukyky yksityisautoilun rinnalla. Esimerkiksi polttoaineiden hinnannousu ei automaattisesti näy joukkoliikenteen suosion kasvuna.

Meriliikenteessä ruotsinlaivayhtiöt Silja ja Viking Line huomioivat kohonneet polttoainekustannukset lisämaksuilla ja lentoliikenteen puolella Finnair on antanut ymmärtää, että korotukset ovat mahdollisia.

Eri liikennemuotojen matkustaja-asemien yhdistäminen kuuluu osaltaan EU:n liikennepolitiikan tavoitteisiin. Suomessa matkakeskuksia kehittävät kaupunkien ja liikenneministeriön kanssa yhteistyössä VR-Yhtymä OY ja VR Osakeyhtiö, Oy Matkahuolto Ab, Linja-autoliitto, Suomen taksiliitto, Ratahallintokeskus, Paikallisliikenneliitto, Ilmailulaitos, Tielaitos ja Liikenneliitto.

Valtakunnantasolla matkakeskushanketta ohjaa liikenneministeriön johtama työryhmä, johon kuuluu edustajia eri organisaatioista. Lappeenrantaan tämän vuoden syyskuussa avattavan matkakeskuksten avajaisten yhteydessä pidetään seminaari matkakeskusten toimintaympäristöön liittyvistä asioista.

MIKKO LAITINEN
30.6 2000


Kotimaa -sivulle