Pienaseiden leviämisen estäminen on haaste kansainväliselle yhteisölle
Pienaseita ei ole säädelty kansainvälisillä sopimuksilla kuten on säädelty joukkotuhoaseita, vaikka pienaseiden on laskettu surmanneen kolme miljoonaa ihmistä maailman eri kriisipesäkkeissä kuluneen vuosikymmenen alkupuoliskolla.
Kansainvälinen Punainen Risti ja Punainen
Puolikuu ovatkin ottaneet pienaseongelman
meneillään olevan konferenssinsa keskeiseksi
aiheeksi.
Punainen Risti ja Punainen Puolikuu ryhtyivät
neljä vuotta sitten selvittämään, miten
pienaseiden helppo saatavuus vaikuttaa
humanitaarisen oikeuden loukkausten
lisääntymiseen ja siviilien tilanteen
pahenemiseen.
Järjestöt tulivat siihen tulokseen,
että pienaseiden leviämisen myötä sodan
oikeussääntöjä on rikottu yhä enemmän.
Aseelliset konfliktit ovat usein johtaneet
yhteiskunnalliseen ja taloudelliseen
romahdukseen sekä joissakin tapauksissa
kansainvälisen yhteisön väliintuloon korkeine
kustannuksineen.
Pienaseita ovat sellaiset aseet, joita ihminen
pystyy kantamaan tai joita on helppo kuljettaa eli
esimerkiksi kiväärit, konekiväärit, kevyet
panssarintorjunta-aseet ja kannettavat
ilmatorjuntajärjestelmät.
Pienaseongelma on kasvanut vuosien mittaan, kun
alun perin sotilaskäyttöön tarkoitettuja aseita on
kulkeutunut erilaisille ryhmille ja rikollisille.
Pienaseita on kasautunut erityisesti kehitysmaihin
mm. siksi, että niitä on toimitettu sinne
laittomasti teollistuneista maapallon
pohjoisosista.
Kansainvälinen yhteisö tarttui pienaseongelmaan
pontevasti vasta kylmän sodan päättymisen
jälkeen. YK perusti asiantuntijaryhmän pohtimaan
pienaseita ja rekisterin, johon vapaaehtoisuuden
pohjalta ilmoitetaan aseiden siirroista.
Malissa poltettiin
3 000 laitonta asetta
YK lähetti Länsi-Afrikassa sijaitsevaan Maliin ja
muihin Saharan alueen maihin vuosina 1994 ja
1995 asiantuntijaryhmiä selvittämään, millä
tavoin pienaseita saataisiin pois väestöltä ja
miten aseiden kulkeutuminen noihin maihin
estettäisiin.
Malin hallitus teki YK-ryhmän esityksestä
aloitteen, jonka mukaan Länsi-Afrikan maat eivät
tuottaisi, veisi eivätkä ottaisi vastaan pienaseita.
Mali ryhtyi keräämään ja tuhoamaan aseita sekä
ottamaan entiset hallitusta vastaan taistelleet
ryhmät yhteiskunnan toimintaan mukaan. Hallitus
oli solminut rauhansopimuksen maan pohjoisosan
sissiryhmien kanssa vuonna 1992.
Kolmetuhatta laitonta asetta poltettiin Malissa
maaliskuussa 1996 "rauhan liekkinä".
Norja järjesti Malin aloitteen tukemiseksi Osloon
viime vuonna kokouksen, johon Länsi-Afrikan
maiden lisäksi osallistui EU-maita sekä ns.
Wassenaar-järjestön maita. Tuon järjestön yli 30
jäsenmaata koordinoi keskenään
aseidenvientisäädöksiä. EU ja Wassenaar-järjestö
lupasivat tukea Malin aloitetta.
Länsi-Afrikan maiden talousyhteisö ECOWAS
julisti lopulta lokakuussa 1998 pienaseiden
tuotanto-, vienti- ja tuontikiellon voimaan
kolmeksi vuodeksi.
EU toimii yhtenäisenä
pienaseita vastaan
Euroopan unioni sopi viime joulukuussa yhteisestä
toiminnasta pienaseiden hallitsematonta
leviämistä vastaan. Jo vuonna 1997 EU hyväksyi
tavanomaisten aseiden laittoman kaupan
estämistä koskevan ohjelman ja viime vuonna
aseidenvientiä koskevat säännöt.
Sääntöjen mukaan EU-maat myyvät aseita vain
valtioille, jotka eivät käytä aseita mitään
väestönosaansa vastaan.
EU on luvannut etsiä keinoja pienaseiden
leviämisen estämiseksi ja se toimii yhteistyössä
muiden alueiden ja valtioiden kanssa. ECOWAS:n
lisäksi EU tekee yhteistyötä pienaseiden
leviämistä vastaan mm. eteläisen Afrikan
kehitysjärjestön SADC:n kanssa.
EU myös kerää aseita pois konfliktialueilta -
Albaniassa on meneillään tuollainen hanke ja
muita on suunnitteilla. EU tukee Punaisen Ristin
työtä, joka liittyy pienaseongelman
lieventämiseen.
Pienaseongelma liittyy EU:n näkemyksen mukaan
myös kehitysyhteistyöhön: kun väestön
taloudellista turvallisuutta lisätään, poistetaan
konfliktien syntymisen syitä.
Suomen ulkoministeri
Tarja Halonen sanoi EU:n yhteistä kantaa
valmisteltaessa vajaa vuosi sitten, että ratkaisun
avaimet ovat hyvä hallinto, ihmisoikeuksien
kunnioittaminen sekä henkilöiden ja yhteiskunnan
turvallisuus.
EU tukee YK:n suunnitelmaa laitonta asekauppaa
käsittelevästä konferenssista, joka järjestettäisiin
viimeistään vuonna 2001.
EU tukee
miinanraivausta
Henkilömiinaongelman ratkaisemisessa ns.
Ottawan sopimus oli EU:n mukaan iso askel
eteenpäin, vaikka sopimus ei olekaan
maailmanlaajuinen.
Henkilömiinojen
valmistuksen, käytön, varastoinnin ja
kuljettamisen kieltävä sekä hävittämiseen
velvoittava sopimus allekirjoitettiin vajaat kaksi
vuotta sitten. EU kannattaa sen pikaista
toimeenpanemista.
EU tukee miinanraivausta, miinojen räjähdyksissä
vammautuneita ihmisiä ja miinavaaraa koskevan
tiedon jakamista miina-alueilla asuville ihmisille.
Malin aloitteen ja EU:n toimien lisäksi on
olemassa myös yksittäisten valtioiden, muiden
alueiden ja eri ryhmien säädöksiä pienaseiden
leviämisen estämiseksi.
Punaisen Ristin kansainvälisen komitean
kokoamien tietojen mukaan kuitenkin vain EU:n
aseidenvientiä koskevissa säännöissä mainitaan
humanitaarisen oikeuden kunnioittaminen
periaatteena, kun päätetään aseiden vientiluvista.
STT-IA
5.11.1999
Ulkomaat -sivulle
|