Ilmastonmuutos kaipaa Kioton sopimusta jämäkämpää jarrua
Ilmastonmuutoksen torjumisen vaikeutta kuvaa se, että kiistellyllä Kioton ilmastosopimuksella nipistetään vain ohut siivu hiilidioksidipitoisuuden kasvusta ilmakehässä. Hiilipäästöjen vähentämistarve on huikean paljon enemmän kuin mihin maailman valtiot ovat halukkaita sitoutumaan.
- Todellinen vähennystarve on noin 60 prosenttia
koko maailman päästöistä, muistuttaa VTT:ssa
tutkimusprofessorina aloittanut Ilkka Savolainen.
Tätä suuruusluokkaa oleva vähennys tarvitaan,
jotta päästäisiin Riossa 1992 sovitun
ilmastosopimuksen perimmäiseen tavoitteeseen.
Sen mukaan pitoisuuksien kasvu on pysäytettävä
vaarattomalle tasolle.
Kioton pöytäkirja edellyttää teollisuusmailta, että
kasvihuoneilmiötä kiihdyttävien kaasujen päästöt
pudotetaan teollisuusmaissa viisi prosenttia
vuoden 1990 tason alapuolelle.
Vähennystavoitteista sopimista vaikeuttaa vielä
se, että ilmaston lämpenemisen ja toisaalta
vähennystoimien seuraukset näkyvät perin
hitaasti.
Ilmakehään päästetyn hiilidioksidin
lisäpitoisuudet pysyvät ilmakehässä
vuosikymmeniä. Poistumisen hitautta Savolainen
kuvaa siten, että jos teollisuusmaiden
hiilidioksidipäästöt olisivat loppuneet vuonna
1994, lisäpitoisuus ilmakehässä ei putoaisi 2050
mennessä edes puoleen 1990-luvun puolivälin
tasosta.
Vähennysurakan
jako kangertelee
Savolainen huomauttaa, että kasvihuoneilmiön
voimistuminen on ensimmäinen ihmisen
aiheuttama maailmanlaajuinen ympäristöongelma.
Niinpä ei ole ihme, että ongelman ratkominen on
edennyt nihkeästi.
Kioton sopimuksen
velvoitteiden täyttäminen vie vuosia, sillä
sopimus astuu voimaan vasta sitten kun 55 maata
on vahvistanut sen. Johtavat teollisuusmaat,
esimerkiksi Euroopan unioni ja Yhdysvallat, eivät
ole pöytäkirjaa vahvistaneet.
Kehitysmaat ovat Kioton
päästörajoitusvelvoitteiden ulkopuolella, mutta ne
yritetään vetää mukaan vähennystalkoisiin.
Teollisuusmaiden päästöt ovat toistaiseksi paljon
suuremmat kuin kehitysmaiden päästöt, mutta
lähivuosikymmeninä kehitysmaiden päästöt
ohittavat selvästi teollisuusmaiden päästöt.
- Jos ilmiötä halutaan rajoittaa, on pakko rajoittaa
myös kehitysmaiden päästöjä, Savolainen sanoo.
Henkeä kohti laskettuna päästöt kehitysmaissa
tosin ovat paljon pienemmät kuin teollistuneissa
maissa, mikä ei helpota oikeudenmukaisen
ratkaisun hakemista.
Kehitysmaat odottavat ongelman aiheuttaneiden
teollisuusmaiden laskevan ensin omat päästönsä,
ja ne toivovat myös taloudellista ja teknologista
apua rikkaammilta mailta.
Teollisuusmaiden vähennysurakkaa helpottaa
Itä-Euroopan poliittinen mullistus, joka
romahdutti saastuttavan teollisuustuotannon.
Päästökauppa
rajallista
Bonnin ilmastokokouksessa Saksassa jatketaan
parhaillaan neuvotteluja Kioton tavoitteitta
toteuttavista keinoista, ns. Kioton
mekanismeista.
Teollisuusmaita, erityisesti
Yhdysvaltoja, kiinnostaa päästöoikeuksien
hankkiminen ostamalla tai toteuttamalla
päästöjen vähenemiseen johtavia hankkeita
toisissa maissa, muun muassa kehitysmaissa.
Savolaisen mielestä keinot, joilla päästöjä
rajoitetaan siellä missä se on halvinta, ovat
perusteltuja. Päästöoikeuksien ostoja ei voi hänen
mielestään kuitenkaan jatkaa rajattomasti.
Jos
kasvihuonekaasujen päästöjä halutaan todella
rajoittaa, velvoitteita pitää Kioton sopimuksen
jälkeen tiukentaa, ja siinä tilanteessa
päästöoikeuksista alkaa tulla pula.
- Näyttää siltä, että kaupattavan päästöoikeuden
hinta tulee aika kalliiksi, sillä kysyntä ylittää
tarjonnan, arvioi Savolainen tehtyjen selvitysten
perusteella. Päästöjä on siis rajoitettava
konkreettisesti myös kotimaassa.
Suomen
osuus
Suomikin pyrkii varautumaan päästöoikeuksien
ostoon tai projektikohtaisiin toteutuksiin
esimerkiksi Baltiassa. Savolaisen mukaan osa
kotimaassa toteutettavista vähennyskeinot tulee
niin kalliiksi, että yhteistoteutus on osa ratkaisua.
- Suomen tilanteen tekee hankalaksi se, että
erilaisten vähennyskeinojen potentiaali on pitkälti
käytetty, sanoo Savolainen, joka elokuun alusta
nimitettiin VTT Energiaan tutkimaan
kasvihuonekaasupäästöjen rajoittamista ja
hallintaa.
Savolaisen arvion mukaan Suomessa pyritään
edelleen lisäämään uusiutuvien energialähteiden,
kuten bioenergian ja tuulen, osuutta, sekä
tehostamaan energiantuotantoa ja käyttöä.
Esimerkiksi teollisuuden energiankulutuksesta
noin kolme neljäsosaa on vapaaehtoisten
säästösopimusten piirissä.
Suomi voi vielä puristaa yhden merkittävän
kasvihuonekaasun, metaanin päästöjä
pienemmäksi siten, että vältetään jätteiden
sijoittamista kaatopaikoille.
- Ratkaisevinta on energiajärjestelmän
muuttaminen niin, että fossiilisten polttoaineiden
käyttö vähenee, korostaa Savolainen.
Suomen tietämys energiateknologiassa ja
kiristyvät päästövaatimukset avaavat
vientimahdollisuuksia Suomen teollisuudelle,
uskoo Savolainen. Tätä kautta Suomi voi myös
vaikuttaa maailman laajuiseen päästöjen
rajoittamiseen.
STT-IA
5.11.1999
Ajassa -sivulle
|