Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Suomen esitys LEADER+ ohjelmaksi valmistunut



Suomen uusi esitys LEADER+-ohjelmaksi vuosille 2000-2006 lähtee EU-komission käsiteltäväksi ja hyväksyttäväksi.


Komission odotetaan käsittelevän LEADER+-ohjelma vuoden 2001 alkupuolella, jonka jälkeen ohjelmaa päästään toteuttamaan. Suomen LEADER+-ohjelmaa voidaan toteuttaa kaikilla maaseutualueilla.

LEADER+-ohjelman tavoitteena on lisätä ja monipuolistaa maaseudun elinkeinomahdollisuuksia ja vetovoimaa pääsääntöisesti pienimuotoisen kunkin alueen erityispiirteisiin soveltuvien toimenpiteiden avulla.

Uusista ideoista syntyvien yritysten ja työllistymisen sekä koulutuksen ja netistä laaja-alaisemman yhteistyön tukeminen ovat välineitä tavoitteen saavuttamiseksi.

Ohjelma täydentää ja syventää muita maaseudun kehittämisohjelmia paikallislähtöisellä toimintatavalla ja monipuolisella toimijakunnalla.

Koska Suomen maaseudulle on tyypillistä voimavarojen vähäisyys ja hajanaisuus, sopii LEADER-tyyppinen toiminta hyvin yhteistyön edistämiseen. Paikalliset toimintaryhmät kokoavat eri tahot toimimaan yhdessä.

Elinkeinotoiminnan ohella painotetaan maaseudun elämänlaatua sekä luontoa ja luonnonvaroja. Edellisen ohjelmakauden kokemusten mukaan LEADER-toiminta sopii hyvin kestävän kehityksen edistämiseen sosiaalisesti, kulttuurisesti ja ekologisesti.


Tavoitteena 2 400 uutta työpaikkaa

Nyt hyväksytty uusi LEADER+-ohjelma on suunniteltu joustavammaksi kuin edellisen ohjelmakauden LEADER II -ohjelma. Kaikkien paikallisten toimintaryhmien ei tarvitse toteuttaa samoja alatoimenpiteitä, vaan ne voivat keskittyä oman alueensa erikoispiirteisiin ja vahvuuksiensa kehittämiseen.

LEADER+-ohjelman tavoitteena on luoda 2 400 uutta työpaikkaa, säilyttää 600 muuten häviävää työpaikkaa sekä 500 uutta yritystä.

Ohjelman kokonaiskustannusarvio on 1014 miljoonaa markkaa. Siitä 55,4 miljoonaa euroa (329,4 mmk) tulee sekä EU:lta että kansallisista julkisista varoista.

Kansallisesta julkisesta rahoituksesta noin 40 prosenttia tulee toiminta-alueiden kunnilta. Lisäksi ohjelman rahoitukseen käytetään yksityistä rahoitusta 35 prosenttia ohjelman kokonaiskustannuksista.

IA
20.10.2000


Politiikka -sivulle