Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Nuoret miehet yhä murheenkryyni liikenteessä



Ylikonstaapeli Jyrki Haapala liikkuvan poliisin Oulun yksiköstä tekee sopimuksen nuoren ammattikoululaismiehen kanssa.
- Et aja kännissä, et ole autossa ilman turvavyötä, etkä muutenkaan hölmöile liikenteessä, Haapala luettelee.


Nuorimies puristaa Haapalan kättä ja myöntyy. Sopimus tehdään tarpeen vaatiessa kahden vuoden kuluttua uudelleen. Tosin Haapala uskoo, ettei siihen ole tarvetta. Viesti menee perille ilmankin.

Liikkuvan poliisin ja Liikenneturvan sanansaattajana Haapala on kevään aikana käynyt puhumassa nuorille liikennekuria Oulun seudun ammattioppilaitoksissa. Silmätysten ja kaunistelematta.

Ja hän osaa ottaa yleisönsä: Haukiputaan ammattioppilaitoksen sali Pohjois-Pohjanmaalla on täynnä nuoria, jotka kuuntelevat hiiren hiljaa. Opettajatkin ihmettelevät moista.

Nuori pitää saada pitämään huolta itsestään ja samalla koko kaveriporukastaan. Tämä on Haapalan ydinviesti. Samalla hän muistuttaa, että jokainen nuori itse laittaa vyönsä kiinni, painaa kaasua tai juo viinaa ja hyppää rattiin.

- Nuorilta löytyy vastuuntuntoa. Heidän asenteensa esimerkiksi rattijuoppouteen ovat jyrkentyneet. Nuoret ovat valmiit käräyttämään parhaankin kaverinsa ratista.


Mopo karkaa käsistä

Ylikonstaapeli Haapalan huoli nuorisosta on perua poliisin kenttätyöstä, jossa hän on joutunut näkemään ja kokemaan kaikenlaista.

- Pahimmassa tapauksessa olen laittanut teidän ikäisiänne jätesäkkiin, kun kolaripaikalla ei ole enää muuta voinut tehdä, Haapala kohahduttaa.

Suurin murheenkryyni liikenteessä ovat nimenoman nuoret miehet, jotka ovat vastikään saaneet ajokortin. Heidän riskinsä kuolla tai loukkaantua liikenneonnettomuuksissa on yli kolminkertainen muihin verrattuna.

- Liikenneonnettomuuksissa on loukkaantunut vuosittain noin 500 ja kuollut noin 20 nuorta, jotka ovat 18-20-vuotiaita, Liikenneturvan Oulun aluetoimiston päällikkö Rainer Kinisjärvi vahvistaa tilastoista surullisen tosiasian.

Nuorten kuljettajien kolarit tapahtuvat suurimmaksi osaksi henkilöautolla ja moottoripyörällä. Haapala sanoo, että suurin syy onnettomuuksiin on se, että "mopo karkaa käsistä".

- Kuski rupeaa ylittämään omia kykyjään, hän ottaa turhia riskejä. Siihen liittyvät vielä kavereiden painostukset takapenkiltä ja kilpailut siitä, kuka uskaltaa tehdä raaimman teon liikenteessä, ajaa jakajan väärältä puolelta viime tipassa, Haapala luettelee usein surullisesti päättyviä hölmöyksiä.

Haapala tunnustaa, että yltiöpäiset riskinotot kuuluvat nuoruuteen. Ongelmaksi hän näkee sen, etteivät nuoret tiedosta riskejä, joita moiseen pelleilyyn liittyy.


Kaverit hautajaisissa

Haapala on vienyt viestiään turvallisesta liikennekäyttäytymisestä kevään aikana yli 2 000 nuorelle. Nyt kohteena ovat ammattioppilaitokset, syksyllä suunnataan Oulun seudun lukioihin.

Haukiputaalla on ehkäpä poikkeuksellisenkin otollinen yleisö. Olihan oppilaitoksen yksi luokka vuosi sitten hautaamassa koulutoveriaan, joka menehtyi Kempeleessä sattuneessa kolarissa vappuyönä.

- Kyse ei ollut huumeista, alkoholista, eikä ylinopeudesta. Luultavasti autoa kuljettanut nuorimies nukahti. Hän ja kaksi kyydissä ollutta teinityttöä kuolivat, Haapala kertoo.

Kertomus on esimerkkinä muille nuorille siitä, kuinka vähästä elämä voi olla kiinni. Haapalan mukaan luultavasti kaikki kolme nuorta olisivat selvinneet hengissä, jos he olisivat käyttäneet turvavyötä. Kellään ei sitä ollut.

Haapala antaa ajattelemisen aihetta kuulijoilleen myös lukemalla Kempeleen kolarissa kuolleen Tanjan mietelmiä. 15-vuotias tyttö oli kirjoittanut ne äidinkielen tunnilla vähän ennen kuolemaansa.

"Onnelani on hiljainen paikka, jossa voi kuulla, kuinka ruoho kasvaa, kuinka puun lehdet varisevat, kuinka elämä ja kuolema kulkevat käsi kädessä ja sulassa sovussa."

STT-IKK
21.4.2000


Kotimaa -sivulle