Työryhmä ehdottaa tehokkaampia toimia
Venäjän kuljetukset Suomen kautta halutaan säilyttää
Venäjän kauttakulkuliikenteen supistuminen Suomessa halutaan pysäyttää. Liikenneministeriön työryhmä ehdottaa toimenpideohjelmaa, jolla lisättäisiin Suomen kauttakulkuliikennettä ja Venäjään liittyvää liiketoimintaa.
Korkeat väylä- ja luotsausmaksut sekä satamien ja rautateiden
kustannukset ovat viime vuosina heikentäneet Suomen
kilpailukykyä kuljetusreittinä. Tavaravirta Euroopan ja
Venäjän välillä kulkee yhä useammin Venäjän omien satamien,
Baltian maiden ja Puolan kautta.
Liikenministeriön työryhmä ehdottaa toimia Suomen
lähialueiden liikenneväylien parantamiseksi, rajanylitysten ja
hallintomenettelyjen kehittämistä sekä Suomen aseman
parantamista kansainvälisenä liiketoimintakeskuksena.
Asiakkaille olisi pystyttävä tarjoamaan Suomen kautta
tapahtuvaa kuljetuskokonaisuutta. Lisäksi tulisi edistää
liikeyritysten verkottumista Luoteis-Venäjällä. Suomen
kauttakulkureitin kilpailukyky kasvaa, jos Luoteis-Venäjälle
saadaan kansainvälistä, verkostoituvaa liiketoimintaa.
Liikenneväylien parantamisessa painottuu E18-tie ja nopea
henkilöjunaliikenne Pietariin, joiden kehittämistä Suomi auttaa
järjestämällä kansainvälistä rahoitusta.
Työryhmä ehdottaa
myös, että kauttakulkuliikenteen meriväylämaksujen alentamista
kokeiltaisiin. Nykyjärjestelmässä korkeimmat väylämaksut
kohdistuvat halvimpien joukkotavaroiden kuljetuksiin.
Työryhmä uskoo, että väylämaksutulot kasvaisivat aluskäyntien
lisääntyessä.
Tietoliikennettä ja telelainsäädäntöä kehitetään yhdessä
Venäjän viranomaisten kanssa. Liiketoiminnan kannalta
olennaista on kehittää sähköistä tiedonsiirtoa ja kaupankäyntiä
sekä sähköisiä tullausmenettelyjä.
Työryhmä korostaa, että
Suomen tulee tarjota jatkossakin nopein rajanylitys EU:n ja
Venäjän välillä. Tämä edellyttää tiekuljetusten lupa- ja
maksumenettelyjen sekä rajamuodollisuuksien
yksinkertaistamista.
Työryhmän mukaan Suomeen tulisi saada ulkomaisia
investointeja, jotka vahvistavat Suomen asemaa
Luoteis-Venäjälle ja Baltiaan suuntautuvassa liiketoiminnassa.
Samalla Suomen logistisia kustannuksia on pyrittävä edelleen
alentamaan ja logistista osaamista on vahvistettava.
Tällaista
osaamista on mm. sähköisen kaupankäynnin ja telematiikan
kehittäminen. Suomalaisten logistiikkayritysten olisi pyrittävä
yhteistoimintaan, jotta ne pärjäisivät kansainvälisillä
markkinoilla.
Suomalaisten ja kansainvälisten yritysten sijoittumista
Venäjälle edistetään poistamalla hallinnollisia, logistisia,
tullaukseen ja tiedonsiirtoon liittyviä esteitä. Tähän pyritään
Suomen ja Venäjän yhteishankkeilla, kuten esimerkiksi
liikenneministeriön Eurorussia-hankkeessa.
Suomen reittiä ja
palveluita on myös aktiivisesti markkinoitava venäläisille
yrityksille, jotka nykyisin päättävät itse käyttämänsä
kuljetusreitin.
Viime vuonna Suomen ja Venäjän välillä kuljetettiin tavaraa
noin 3,3 miljoonaa tonnia. Kuljetukset vähenivät lähes
viidenneksen edellisvuoteen verrattuna. Erityisesti
bulkkitavaran kuljetukset ovat siirtyneet Tallinnaan ja Pietariin.
Venäjä pyrkii omia satamiaan kehittämällä vähentämään
logistista riippuvuutta naapureistaan. Pietarin ja Primorskin
satamien parannushankkeista huolimatta myös Suomen kautta
riittää kuljetettavaa, jos Venäjän talous kehittyy myönteisesti.
IA
21.4.2000
Politiikka -sivulle
|