Koreoiden rautatieyhteys jatkuu Vainikkalaan asti
Sulkeutunut Pohjois-Korea avautuu varovasti ulkomaailmaan päin. Suurinta huomiota saavat korkean profiilin tapahtumat, kuten presidentti Bill Clintonin tuleva vierailu ja keskustelut Pohjois-Korean ohjusohjelmasta.
Mutta osana avautumista on menossa eräs varsin
maanläheinen hanke, joka voi saada käytännön
vaikutuksia Suomessakin.
Kahden Korean välille rakennetaan
rautatieyhteyttä ensimmäistä kertaa Korean
sodan jälkeen. Etelä-Koreassa tältä yhteydeltä
odotetaan paljon.
Suora yhteys helpottaisi
olennaisesti kuljetuksia Etelä-Koreasta
Transsiperian rautatietä pitkin Eurooppaan.
Jo nyt Etelä-Korean ja Suomen välillä kulkee
tavaraa rautateitse. Korean vienti kulkee
enimmäkseen konteissa, jotka on ensin kuljetettu
meritse Nahodkan satamaan Vladivostokin lähelle,
ja siellä siirretty junaan. Konteissa kulkee ennen
kaikkea kulutushyödykkeitä, kuten elektroniikkaa.
Osa tavarasta tulee Suomeen vain käymään; se
varastoidaan ennen vientiä takaisin Venäjälle.
Länteen päin tavaraa ei juuri Suomen kautta
kulje, sillä Keski-Eurooppaan Korean kauppa käy
pääosin meritse.
Nopeampi reitti
Tullin tilastojen mukaan viime vuonna
Etelä-Koreasta tuotiin Suomeen lähes 16 000
tonnia tavaraa meritse, rautateitse lähes 6 300
tonnia. Arvoltaan kummankin reitin kautta kulkeva
tuonti oli lähes tasoissa, eli rautateitse
kuljetetaan kilohinnaltaan arvokkaampaa tavaraa.
Rautatien avaamista odotetaan VR:ssä
toiveikkaasti, sillä suoremman reitin odotetaan
lisäävän rautatien suosiota entisestään. Pelkät
kiskot eivät kylläkään vielä riitä.
- Itse radan lisäksi rajanylitysten varustuksen
pitää olla kunnossa - tarvitaan konttinosturit ja
siirtokuormauslaitteet, huomauttaa VR:n
itäliikenteestä vastaava pääkoordinaattori Päivi
Minkkinen.
Minkkisen mukaan rautatiekuljetusten suurin etu
verrattuna merikuljetuksiin on nopeus. Kuljetus
meriteitse Koreasta Eurooppaan kestää vähintään
kuusi viikkoa, mutta junalla tavara on perillä
kolmessa viikossa. Hinnallaan rautatiekuljetukset
eivät kilpaile laivaliikenteen kanssa.
Miinat pois
Raskaasti vartioidulla rajavyöhykkeellä on
aloitettu Saksan armeijan avustuksella työt
miinojen poistamiseksi, ja etelässä tehdään jo
töitä kiskojen kunnostamiseksi.
Suunniteltu
radanpätkä kulkee Etelä-Korean pääkaupungin
Soulin ja Kiinan rajalla sijaitsevan
pohjois-korealaisen Shinuijun välillä.
Työ on hidasta ja vaikeaa, koska miinoja on
tiuhassa eikä tarkkoja karttoja ole olemassa.
Rajavyöhykkeen lävistävällä osuudella arvioidaan
olevan noin 3 000 miinaa.
Syksy 2001
Rakennustöiden arvioidaan voivan valmistua
aikaisintaan ensi syyskuussa, mutta sulkeutunut
ja arvaamaton Pohjois-Korea ei ole helpoimpia
yhteistyökumppaneita.
Pjongjangin hallitus on syytä ilmoittamatta
peruuttanut lokakuuksi sovitut neuvottelut, joissa
piti selvitellä muun muassa rautatiehankkeeseen
liittyvä teknisiä kysymyksiä.
Uutta rautatietä käytetään ainakin aluksi
rahtireittinä. Vielä on kaukana se päivä, jolloin
Soulin aseman lippuluukulla voi pyytää
menopaluuta Pjongjangiin, tai toisinpäin.
Kauempana tulevaisuudessa siintävät vielä
huimemmat hankkeet. Etelä-Korea ja Japani
kaavailevat rautatietunnelia välilleen, joka toisi
siis vielä Japaninkin Vainikkalasta lähtevän
itäradan päähän.
Hanketta esiteltiin EU:n ja Aasian
huippukokouksessa Soulissa viime viikonloppuna.
Suurisuuntaisilla rautatietunneleilla on tosin ollut
taipumusta hautautua pöytälaatikoihin siinä
vaiheessa kun todelliset kustannukset käyvät ilmi
- Ranskan ja Britannian välinen Kanaalin tunneli ei
ole ollut mikään houkutteleva esimerkki.
STT-MH
27.10.2000
Ulkomaat -sivulle
|